STRATEGY TO IMPROVE THE QUALITY OF HUMAN RESOURCES TO ACHIEVE GOOD GOVERNANCE (Case study at the Department of Small and Medium Enterprises cooperative Bantul Regency)

  • Nursani Budiarti Magister Ilmu Pemerintahan Universitas Muhammadiyah Yogyakarta Gedung Pascasarjana lt 2 Kampus Terpadu UMY JL. Brawijaya, Kasihan, Bantul, Yogyakarta 55183. http://orcid.org/0000-0002-7542-791X
  • Suswanta Suswanta Magister Ilmu Pemerintahan Universitas Muhammadiyah Yogyakarta Gedung Pascasarjana lt 2 Kampus Terpadu UMY JL. Brawijaya, Kasihan, Bantul, Yogyakarta 55183.
Keywords: human resources, bureaucracy reform, good governance, strategy

Abstract

The reform of public management will have an impact on the demands of qualifications and competency of human resources in government institutions. Grand Design bureaucracy reform is increasing the capacity and accountability of bureaucratic performance.  Human resources development of government apparatus in the present must be placed and directed at a position that corresponds to the field of duty. This research aims to see the strategy used by the Department of Small and Industrial enterprises of Bantul District to improve the quality of government apparatus to achieve good governance to be achieved a better organizational system. Methods used are qualitative descriptive, the technique of collecting data sources obtained by documentation.

References

Dartawan, A. D. P. N., & Sudiarta, I. K. (2017). Implementasi Transaksi Non Tunai di Sekretariat DPRD Provinsi Bali Untuk Menuju Tata Kelola Pemerintahan yang Baik ( Good Governance). Jurnal Ilmu Hukum Kertha Nehgara 2019, 1–14.

Daryanto, A. (2007). Merit system dalam manajemen pegawai negeri sipil. Jurnal Kebijakan Dan Manajemen PNS, 1–10.

Febriananingsih, N. (2012). Keterbukaan Informasi Publik falam Pemerintahan Terbuka Menuju tata Pemerintahan yang Baik. Jurnal RechtsVinding Vol I Nomor 1, 1(April), 135–156.

Hasan, R. (2019). BKPSDM | Badan Kepegawaian dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Vocational Education and Technology Journal.

Kamsiyah, Iskandar, A., & Rusliandy. (2016). Pengaruh implementasi kebijakan peraturan bupati nomor 73 tahun 2016 terhadap efektivitas kerja aparatur sipil negara kelurahan sebagai perangkat kecamatan cibinong Kabupaten Bogor. Jurnal Administrasi Publik Vol2,No 1, 30–39.

Katharina, R. (2018). Reformasi Manajemen Aparatur Sipil Negara: Evaluasi Peran Pejabat Pembina Kepegawaian dan Komisi Aparatur Sipil Negara. Jurnal Spirit Publik, 13(2), 1–16.

Keban, Y. T. (2004). Pokok-pokok Pikiran Perbaikan Sistem Manjemen SDM PNS di Indonesia. Jurnal Kebijakan Dan Administrasi Publik, Vol.8 No.2.

Mulyadi, D. (2004). Pesatnya perubahan lingkungan di berbagai aspek dewasa ini jelas membutuhkan silam , tampaknya cukup sudah rentang waktu untuk mentolerir sikap dan perilaku. Jurna Wacana Kinerja.

Oktarina, A., & Mustam, M. (2018). Manajemen Sumber Daya Aparatur Sipil Negara (ASN) dalam rangka Reformasi Birokrasi di Badan Kepegawaian dan Pendidikan dan Pelatihan Daerah Kota Pekalongan. Journal Of Public Policy And Management, 7.

Purnamasari, I., Munjin, R. A., & Ratnamulyani, I. A. (2019). Penataan Sumber Daya Manusia Aparatur Daerah Berbasis Kompetensi. Jurnal Governansi, 5(1), 70.

Rakhmawanto, A. (2008). Membangun Model Pengembangan SDM Aparatur Pegawai Negeri Sipil. Jurnal Kebijakan Dan Manajemen PNS, 2(1), 97–121.

Ratnasari, J., Makmur, M., & Ribawanto, H. (2013). Pengembangan Kapasitas (Capacity Building) Kelembagaan Pada Badan Kepegawaian Daerah Kabupaten Malang. Jurnal Administrasi Publik Mahasiswa Universitas Brawijaya, 1(3), 103–110.

Riyadi. (2020). Reformasi Birokrasi?: Tuntutan Perubahan dan Permasalahan dalam Implementasinya. Jurnal Wacana Kinerja, 55–57.

Riyanto, A. (2019). Aspek Kepemimpinan Dan Kompetensi Aparatur Birokrasi Serta Dampaknya Terhadap Peningkatan Kinerja. Jurnal Ecodemica: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Bisnis, 3(2), 207–217.

Ruhana, I. (2012). Pengembangan Kualitas Sumber Daya Manusia Vs Daya Saing Global. Jurnal Administrasi Bisnis, 6(1), 51–56.

Sudarto, Y. (2006). E Goverment dan Reformasi Birokrasi menuju pemerintahan yang baik. Prosiding Konferensi Nasional Teknologi Informasi & Komunikasi Untuk Indonesia, 44–47.

Sukmajadi, B. (2019). Peran Diklat Revolusi Mental Terhadap Peningkatan Profesionalisme Asn Dalam Pelayanan Publik Di Lingkungan Pemerintah Provinsi Dki Jakarta. Jurnal Inovasi Aparatur Monas, 1(1), 30–38.

Sularso, R. A., & Murdijanto. (2004). Pengaruh Penerapan Peran Total Quality Management Terhadap Kualitas Sumberdaya Manusia. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 6(1), 72–81.

Supriati, Ariani, Y., & Sarifudin, D. (2017). Implementasi Akuntabilitas Kinerja Dalam Reformasi Birokrasi Di Kementerian Keuangan Republik Indonesia. Jurnal Administrasi Publik, 10, 1.

Susilowati, S., & Farida, I. (2019). Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Pt. Gaya Sukses Mandiri Kaseindo ( Safeway) Surabaya. Develop, 3(2), 10.

Tunsiah, S. (2017). Evaluasi peran komite penjamin mutu (KPM) dalam manajeman kualitas mutu penyelenggaraan diklat prajabatan dan kepemimpinan. Jurnal Analis Kebijakan Vol.1 No 2 Tahun 2017, 1(2).

Wardani, D. K., & Andriyani, I. (2017). Pengaruh Kualitas Sumber Daya Manusia, Pemanfaatan Teknologi Informasi, Dan Sistem Pengendalian Intern Terhadap Keandalan Pelaporan Keuangan Pemerintahan Desa Di Kabupaten Klaten. Jurnal Akuntansi, 5(2), 88–98.

Published
2020-12-01
Section
DEVELOPMENT