ANALYSIS OF THE DEVELOPMENT OF PUBLIC SERVICE MALL ON THE DEVELOPMENT OF SPECIAL ECONOMIC ZONES IN KENDAL REGENCY

  • Dessy Mayasari Administrasi Publik, Universitas Terbuka
Keywords: Public Service Mall, investment, special economic

Abstract

The presence of the Public Service Mall (MPP) in Kendal Regency was developed as an effort to encourage licensing services and increase investment as an effort to realize special economic zone development policies such as strengthening the MSME sector, tourism investment and strengthening investment in the Kendal Industrial Estate. The purpose of this study is to analyze the effect of the development of the Public Service Mall (MPP) on the strengthening of special economic zones in the industrial and service sectors in Kendal Regency. The research method used in this study is the mix method, which quantitatively uses linear regression analysis to determine the effect of the Public Service Mall (MPP) on strengthening the development of special economic zones in Kendal Regency, qualitative analysis is carried out to determine the role of MPP in improving public services. The results of this study indicate that the Public Service Mall (MPP) has a significant effect on strengthening the Special Economic Zone (SEZ) in Kendal Regency. These results are in line with the qualitative analysis of the role of the Public Service Mall (MPP) on public services in Kendal Regency which plays a good role.

References

Abdussamad, J. (2019). Kualitas Pelayanan Publik Di Kantor Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Kabupaten Gorontalo. Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, Administrasi Dan Pelayanan Publik, 6(2), 73–82. https://doi.org/10.37606/publik.v6i2.6

Adawiyah, P. R. (2018). Inovasi Dalam Pelayanan Publik Di Mall Pelayanan Publik Kabupaten Banyuwangi. Politico, 18(2), 265–275. https://doi.org/10.32528/politico.v18i2.1659

Aprilia, M. S., & Puspitarini, R. C. (2021). Analisis Indeks Kepuasan Masyarakat Mal Pelayanan Publik Kota Probolinggo. Publicio: Jurnal Ilmiah Politik, Kebijakan Dan Sosial, 3(1), 56–61. https://doi.org/10.51747/publicio.v3i1.497

Baihaqi, W. M., Dianingrum, M., & Ramadhan, K. A. N. (2019). Regresi Linier Sederhana Untuk Memprediksi Kunjungan Pasien Di Rumah Sakit Berdasarkan Jenis Layanan Dan Umur Pasien. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 10(2), 671–680.

Carmia Diahloka & Achmad Bardjan shaleh. (2013). Membangun Kualitas Pelayanan Publik Melalui Peningkatan Etos Kerja Pegawai. Jurnal Reformasi, 3(1), 19–24.

Datamora, S., & Malau, H. (2019). Penyelenggaraan Mal Pelayanan Publik Untuk Masyarakat Di Kota Padang. Jurnal Mahasiswa Ilmu Administrasi Publik (JMIAP), 1(2), 136–142.

El-Ghafur, E., & Kurniawati, D. (2020). Analisis Pelayanan Di Mal Pelayanan Publik Terhadap Kepuasan Masyarakat Kabupaten Sumenep (Studi Kasus pada Catatan Sipil Kabupaten Sumenep). Journal MISSY, 1.

Elkesaki, R. ’Arsy, Oktaviani, R. D., & Setyaherlambang, M. P. (2021). Inovasi Pelayanan Publik Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Di Kota Bandung. Jurnal Caraka Prabu, 5(1), 69–90. https://doi.org/10.36859/jcp.v5i1.456

Haryani, T. N., & Puryatama, A. F. (2020). Pelayanan Prima Melalui Penyelenggaraan Mal Pelayanan Publik Di Indonesia. Kybernan: Jurnal Studi Kepemerintahan, 3(1), 40–54. https://doi.org/10.35326/kybernan.v1i1.580

Hidayah, D. D. (2020). Kualitas Pelayanan Publik (Studi Pelayanan Administrasi Kependudukan Di Kecamatan Cipatujah KabupatenTasikmalaya). Dinamika : Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 7(1), 28–34.

Ikhsan, K., Samin, R., Akhyary, E., Negara, I. A., Maritim, U., Ali, R., Publik, M. P., Ahead, T., Again, T., & Across, T. (2020). Implementasi Dynamic Governance Dalam Penyelenggaraan Mal Pelayanan Publik Kota Batam. Dinamika: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 7(e-ISSN 2614-2945), 385–401.

Ismayanti, L. (2015). Efektivitas Penyelenggaraan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Di Kabupaten Malang. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Tribhuwana Tunggadewi, 4(2), 42426.

Kaitan, D., Kebutuhan, P., & Langkat, D. I. K. (2021). Kata kunci : mal pelayanan publik, kebutuhan publik, kabupaten langkat 1. 10(1), 1–10.

Lia, M., & Shofwan, H. (2020). Peranan E-Government Dalam Pelayanan Publik (Studi Kasus: Mal Pelayanan Publik Kabupaten Sumedang). Jurnal Ilmu Administrasi, 11(2), 101–112.

Mahsyar, A. (2011). Masalah Pelayanan Publik di Indonesia Dalam Perspektif Administrasi Publik. Otoritas : Jurnal Ilmu Pemerintahan, 1(2), 81–90. https://doi.org/10.26618/ojip.v1i2.22

Maulana, A. R., & Widodo, E. (2020). Inovasi Mal Pelayanan Publik Kota Probolinggo Dalam Meningktakan Efektifitas Pelayanan Publik. Di Era Revolusi Indusri 4. O", 4(4), 548–568.

R. Jumiyanti, K. (2018). Analisis Location Quotient dalam Penentuan Sektor Basis dan Non Basis di Kabupaten Gorontalo. Gorontalo Development Review, 1(1), 29. https://doi.org/10.32662/golder.v1i1.112

Ratnaningsih, D. J., & Lestari, L. (2020). Kapabilitas Proses Kinerja Layanan Mal.

Ristiani, I. Y. (2020). Manajemen Pelayanan Publik Pada Mall Pelayanan Publik di Kabupaten Sumedang Provinsi Jawa Barat. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemn, XI(2), 165–178.

Suryana, S., Agustino, L., & Arenawati, A. (2021). Inovasi Pelayanan Publik Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kabupaten Pandeglang. JDKP Jurnal Desentralisasi Dan Kebijakan Publik, 2(2), 239–251. https://doi.org/10.30656/jdkp.v2i2.3415

Umam, U., & Adianto. (2020). Efektivitas Mal Pelayanan Publik (MPP) Kementerian Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi dalam Pelaksanaan Pelayanan Publik. Jurnal Humaniora, 4(1), 160–165.

Widyastuti, B. (2014). Analisis Kualitas Pelayanan Perizinan Investasi di UPT Pelayanan Perizinan Terpadu ( P2T ) Provinsi dalam Meningkatkan Investasi di Jawa Timur. Jurnal Kebijakan Dan Manajemen Pelayanan Publik, 1(1), 1–8.

Published
2021-12-01
Section
PUBLIC ADMINISTRATION