SISTEM PAKAR IDENTIFIKASI TUNAGRAHITA DENGAN MENGGUNAKAN METODE FUZZY SUGENO
Abstract
An expert system for Identification of mentally impaired using fuzzy Sugeno method mental retardation is a state of mental retardation, this condition is also known as mental retardation. Mentally retarded children are children where mental development does not take place normally, so as a result there is an inability in intellectual field, will, taste, social adjustment and so on. Identification of mental retardation is usually carried out by an expert or expert in the field of child growth and development, but actually parents can also carry out early identification of possibility mental retardation in children by observing children's behavior in everyday life, especially from how to communicate, interact socially with their peers, and the ability to imagine children. For this reason, in this study an expert system was created which can later be used as a solution to assist parents in early identification of possibility of mental retardation in children. In designing the expert system it will go through several stages, started initial stage is analyzing needs, namely by finding and collecting symptom data information and its classification obtained from an expert or an expert. The next stage is to process data information that has been obtained by building and designing a system with the proposed method using fuzzy Sugeno method. With the development of this expert system and packaged with a good display, it can greatly assist parents in predicting and recognizing whether child is mentally retarded or not.
Keywords: expert system, identification, retardation, fuzzy sugeno.
ABSTRAK
Sistem pakar identifikasi gangguan jiwa dengan metode fuzzy Sugeno Retardasi mental adalah suatu keadaan keterbelakangan mental, kondisi ini disebut juga dengan keterbelakangan mental. Anak tunagrahita adalah anak yang perkembangan mentalnya tidak berlangsung secara normal, sehingga mengakibatkan ketidakmampuan dalam bidang intelektual, kemauan, rasa, penyesuaian sosial dan sebagainya. Identifikasi keterbelakangan mental biasanya dilakukan oleh seorang ahli atau ahli di bidang tumbuh kembang anak, namun sebenarnya orang tua juga dapat melakukan identifikasi dini kemungkinan keterbelakangan mental pada anak dengan mengamati perilaku anak dalam kehidupan sehari-hari terutama dari cara berkomunikasi. , berinteraksi sosial dengan teman sebayanya, dan kemampuan berimajinasi anak. Untuk itu pada penelitian ini dibuat sistem pakar yang nantinya dapat digunakan sebagai solusi untuk membantu orang tua dalam mengidentifikasi secara dini kemungkinan terjadinya retardasi mental pada anak. Dalam merancang sistem pakar akan melalui beberapa tahapan, dimulai tahap awal adalah menganalisis kebutuhan yaitu dengan mencari dan mengumpulkan informasi data gejala dan klasifikasinya yang diperoleh dari seorang pakar atau pakar. Tahap selanjutnya adalah mengolah informasi data yang telah diperoleh dengan membangun dan merancang sistem dengan metode usulan menggunakan metode fuzzy Sugeno. Dengan dikembangkannya sistem pakar ini dan dikemas dengan tampilan yang baik dapat sangat membantu orang tua dalam memprediksi dan mengenali apakah anak tunagrahita atau tidak.
Kata Kunci: sistem pakar, identifikasi, tunagrahita, fuzzy sugeno.
References
C. Susanto, “Aplikasi Sistem Pakar untuk Gangguan Mental pada Anak dengan Metode Certainty Factor,” Jurnal Pekommas, vol. 18, no. 1, pp. 27–36, 2015.
A. Muhammad, B. Hendrik, and R. Iswara, “Expert System Application for Diagnosing of Bipolar Disorder with Certainty Factor Method Based on Web and Android,” Journal of Physics: Conference Series, vol. 1339, no. 1, 2019.
H. Listiyono, “Merancang dan Membuat Sistem Pakar,” Jurnal Teknologi Informasi DINAMIK, vol. XIII, no. 2, pp. 115–124, 2008.
T. Wahyuni, “Sistem Pakar Untuk Mengidentifikasi Masalah Psikologi Remaja Menggunakan Metode Inferensi Forward Chaining Berbasis Android,” J-Ensitec, vol. 2, no. 02, pp. 25–31, 2016.
F. A. Hermawati, M. Sahrul, and I. Noviekayati, “Sistem Pakar Diagnosa Kenakalan Remaja Pada Anak Usia 12-18 Tahun Dengan Fasilitas Chatbot Berbasis Natural Language Processing,” in Konferensi Nasional Ilmu Komputer (KONIK) 2021, 2021, pp. 163–169.
G. Kusnanto, A. Habib, and C. Ardiyanti, “Sistem Pakar Mendiagnosa Penyakit Gigi dan Mulut serta Kebutuhan Perawatannya,” KONVERGENSI, vol. 11, no. 2, pp. 87–99, 2015.
M. Kastina and M. Silalahi, “Logika Fuzzy Metode Mamdani Dalam Sistem Keputusan Fuzzy Produksi Menggunakan Matlab,” Jurnal Ilmu Komputer, vol. 1, no. 2, pp. 171–181, 2016.
P. Simanjuntak, C. Suharyanto, and R. Khairiyah, “Fuzzy Sugeno Untuk Menentukan Penilaian Kompetensi Karyawan PT. Schneider Batam,” Information System Development (ISD), vol. 3, no. 2, pp. 97–103, 2018.
T. Tundo and E. I. Sela, “Application of The Fuzzy Inference System Method to Predict The Number of Weaving Fabric Production,” IJID (International Journal on Informatics for Development), vol. 7, no. 1, p. 19, 2018.
N. Mariyansari et al., “Estimasi Penjualan Suku Cadang Mobil Menggunakan Fuzzy Sugeno,” Surabaya, 2012.
R. A. Purnomo, D. Syauqy, and M. H. Hanafi, “Implementasi Metode Fuzzy Sugeno Pada Embedded System Untuk Mendeteksi Kondisi Kebakaran Dalam Ruangan,” Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer (J-PTIIK) Universitas Brawijaya, vol. 2, no. 4, pp. 1428–1435, 2018.
S. L. M. Sitio, “Penerapan Fuzzy Inference System Sugeno untuk Menentukan Jumlah Pembelian Obat (Studi Kasus: Garuda Sentra Medika),” Jurnal Informatika Universitas Pamulang, vol. 3, no. 2, p. 104, 2018.
S. F. M. Sari, Binahayati, and B. M. Taftazani, “Pendidikan Bagi Anak Tuna Grahita (Studi Kasus Tunagrahita Sedang Di SLB N Purwakarta),” Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, vol. 4, no. 2, pp. 217–222, 2017.
T. Puspitasari, B. Susilo, and F. F. Coastera, “Implementasi Metode Dempster-Shafer Dalam Sistem Pakar Diagnosa Anak Tunagrahita Berbasis Web,” Jurnal Rekursif, vol. 5, no. 2, pp. 195–208, 2017.
Avi Yanni, I. Kamala, M. Shaleh Assingkily, and R. Rahmawati, “Analisis Kemampuan Intelektual Anak Tunagrahita Ringan Di Sd Negeri Demakijo 2,” Jurnal Pendidikan, vol. 21, no. 1, pp. 64–75, 2020.
Authors whose manuscript is published will approve the following provisions:
- The right to publication of all journal material published on the Konvergensi Teknologi Informasi & Komunikasi website is held by the editorial board with the author's knowledge (moral rights remain the property of the author).
- The formal legal provisions for access to digital articles of this electronic journal are subject to the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA) license, which means Konvergensi Teknologi Informasi & Komunikasi reserves the right to store, modify the format, administer in database, maintain and publish articles without requesting permission from the Author as long as it keeps the Author's name as the owner of Copyright.
- Printed and electronic published manuscripts are open access for educational, research and library purposes. In addition to these objectives, the editorial board shall not be liable for violations of copyright law.