Penerapan Algoritma Certainty Factor Dalam Sistem Pakar Berbasis Website Untuk Menganalisis Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa Di Bidang Pendidikan

  • Roenadi Koesdijarto
  • Rizal Prambudi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
Keywords: Expert System; Certainty Factor; Numerical Literacy

Abstract

Education has an important role to play in building people's capacity to use technology and developing their own capacity to create sustainable growth and development. Education is useful for a more valuable life. Education is very important, one of which is literacy and numeracy skills in elementary school children where the competencies are very basic in nature. Based on this discussion, the authors conducted research on the analysis of literacy and numeracy abilities of elementary school students so that educators could find out the strengths and weaknesses of students in the field of numeracy literacy. There are several stages in the first research process, namely conducting interviews with a teacher to obtain data. After getting all the data, an expert system is built using the Certainty Factor Algorithm. The literacy and numeracy expert system works by calculating the value per indicator from experts and students with the CF formula. After the system calculates the results of the diagnosis and special treatment for students will appear. In the final stage, Black Box and System Usability Scale testing was carried out on the application. Testing shows that the proposed system requirements meet expectations and work well. The results of the study show that the performance of the application shows an accuracy value of 85,29% and the results of the SUS test show a value of 71,18 which indicates that this implementation has an acceptance level that meets the standards.

Keywords: Expert System, Certainty Factor, Numerical Literacy

 

ABSTRAK

Pendidikan memiliki peran penting dalam membangun kapasitas masyarakat untuk menggunakan teknologi dan mengembangkan kapasitas mereka sendiri untuk menciptakan pertumbuhan dan pembangunan yang berkelanjutan. Pendidikan berguna untuk kehidupan yang lebih bernilai. Sangat pentingnya pendidikan salah satunya adalah kemampuan literasi dan numerasi pada anak sekolah dasar dimana yang menjadi kompetensi yang sifatnya sangat dasar. Berdasarkan pembahasan tersebut maka penulis melakukan penelitian tentang analisa kemampuan literasi dan numerasi terhadap siswa sekolah dasar sehingga tenaga pendidik dapat mengetahui kelebihan dan kekurangan siswa di bidang literasi numerasi. Terdapat beberapa tahapan dalam proses penelitian yang pertama yaitu melakukan wawancara kepada seorang guru untuk memperoleh data. Setelah mendapatkan semua data dilakukan pembuatan sistem pakar dengan menggunakan Algoritma Certainty Factor. Sistem pakar literasi dan numerasi bekerja dengan menghitung nilai per indikator dari pakar dan siswa dengan rumus CF. Setelah  sistem menghitung maka akan muncul hasil diagnosa dan treatment khusus untuk siswa. Pada tahap terakhir dilakukan pengujian Black Box dan System Usability Scale terhadap aplikasi. Pengujian menunjukkan bahwasanya system requirement yang diusulkan memenuhi harapan dan berjalan dengan baik. Hasil penelitian menunjukkan performa dari aplikasi menunjukkan nilai akurasi sebesar 85,29% dan hasil dari pengujian SUS menunjukkan nilai 71,18 yang mengindikasikan bahwa pelaksanaan ini mempunyai taraf penerimaan yg memenuhi standar.

Kata Kunci: Sistem Pakar, Certainty Factor, Literasi Numerasi

Downloads

Download data is not yet available.

References

S. Thomson, N. Wernert, S. Rodrigues, and E. O’Grady, TIMSS 2019 Australia. Volume I: Student performance. Australia: Australian Council for Educational Research, 2019.

N. Z. Salvia, F. P. Sabrina, and I. Maula, “Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik Ditinjau Dari Kecemasan Matematika,” ProSANDIKA UNIKAL …, vol. 3, no. 2019, pp. 352–360, 2022.

W. D. Patriana, Sutama, and M. D. Wulandari, “Pembudayaan Literasi Numerasi untuk Asesmen Kompetensi Minimum dalam Kegiatan Kurikuler pada Sekolah Dasar Muhammadiyah,” Jurnal Basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 3413–3429, 2021.

Sumiati, H. Saragih, T. K. A. Rahman, and A. Triayudi, “Expert system for heart disease based on electrocardiogram data using certainty factor with multiple rule,” IAES International Journal of Artificial Intelligence, vol. 10, no. 1, pp. 43–50, 2021.

T. R. Syas, “Sistem Pakar Untuk Menentukan Gaya Belajar Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Metode Certainty Factor,” Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 2021.

R. Rachman and A. Mukminin, “Penerapan Metode Certainty Factor pada Sistem Pakar Penentuan Minat dan Bakat Siswa SD,” khazanah informatika :Jurnal Ilmu Komputer dan Informatika Penerapan, vol. 4, no. 2, pp. 90–97, 2018.

A. W. Syahroni, “Sistem Pakar Diagnosa Penyakit Demam Berdarah Berbasis Website Menggunakan Metode Certainty Factor,” Universitas Palangka Raya, 2020.

L. Safira, B. Irawan, and C. Setiningsih, “Implementation of the Certainty Factor Method for Early Detection of Cirrhosis Based on Android,” Journal of Physics: Conference Series, vol. 1201, no. 1, 2019.

W. Han et al., Materi Pendukung Literasi Numerasi. Jakarta, Indonesia: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, 2017.

A. Treffers, “A Model of Goal and Theory Description in Mathematics Instruction — The Wiskobas Project,” in Three Dimensions, 1st ed., Springer Dordrecht, 1987.

H. Noble and J. Smith, “Qualitative data analysis: A practical example,” Evidence-Based Nursing, vol. 17, no. 1, pp. 2–3, 2014.

M. Kramer, “Best Practices in Systems Development Lifecycle: An Analyses Based on the Waterfall Model,” Review of Business & Finance Studies, vol. 9, no. 1, pp. 77–84, 2018.

R. R. A. J. Jardim, M. Santos, E. C. D. O. Neto, E. D. Da Silva, and F. C. M. M. De Barros, “Integration of the waterfall model with ISO/IEC/IEEE 29148:2018 for the development of military defense system,” IEEE Latin America Transactions, vol. 18, no. 12, pp. 2096–2103, 2020.

T. Denda, D. Wahiddin, and A. F. N. Masruriyah, “Implementasi Algoritma Certainty Factor pada sistem pakar untuk Mendeteksi Kecanduan Online Games,” Scientific Student Journal for Information, Technology and Science, vol. III, no. 2, pp. 160–166, 2022.

Z. A. Hamza and M. Hammad, “Generating UML use case models from software requirements using natural language processing,” 2019 8th International Conference on Modeling Simulation and Applied Optimization, ICMSAO 2019, pp. 1–6, 2019.

F. Zhang, L. Li, C. Liu, and Q. Zeng, “Flow Chart Generation-Based Source Code Similarity Detection Using Process Mining,” Scientific Programming, vol. 2020, 2020.

T. S. Jaya, “Pengujian Aplikasi dengan Metode Blackbox Testing Boundary Value Analysis (Studi Kasus: Kantor Digital Politeknik Negeri Lampung),” Jurnal Informatika: Jurnal Pengembangan IT (JPIT), vol. 3, no. 2, pp. 45–48, 2018.

F. C. Ningrum, D. Suherman, S. Aryanti, H. A. Prasetya, and A. Saifudin, “Pengujian Black Box pada Aplikasi Sistem Seleksi Sales Terbaik Menggunakan Teknik Equivalence Partitions,” Jurnal Informatika Universitas Pamulang, vol. 4, no. 4, p. 125, 2019.

A. Kaya, R. Ozturk, and C. Altin Gumussoy, “Usability Measurement of Mobile Applications with System Usability Scale (SUS),” in Industrial Engineering in the Big Data Era, Lecture Notes in Management and Industrial Engineering, 2019, pp. 389–400.

J. Brooke, “SUS: A retrospective,” Journal of Usability Studies, vol. 8, no. 2, pp. 29–40, 2013.

Published
2023-02-24
Section
Articles