Efektivitas Pelatihan Manajemen Karir untuk Meningkatkan Kemandirian Memilih Karir pada Siswa SMK

  • Candra Murni Prodi Magister Sains Psikologi, Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Andik Matulessy Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Niken Titi Pratitis Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya

Abstract

This research aims to determine the effectiveness of career management training to provide self-reliance on the students who prefer SMK. This research is a quantitative study with experimental methods that use two group pre test-post test design. The subject of a trial scale of 58 students from a population of 455 students and 40 students who have low self-reliance are selected as samples of research. The measuring instrument of this study in the form of a self-reliance choose career based on Steinberg's proven self-reliance aspect has proved valid and reliable. Analyzing the data using the test analysis technique T. Results of the study proved that effective career management training increased independence of choosing a VOCATIONAL student career, so the research hypothesis was accepted (P < 0.01)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Candra Murni, Prodi Magister Sains Psikologi, Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
kepala sekolah salah satu SD swasta di surabaya

References

Budiman. (2012) Manajemen Bimbingan Karir pada SMU di Kabupaten Bandung, Jurnal Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Vol. 2 Nopember 2012

Desmita, (2015). Psikologi Perkembangan Peserta Didik, Remaja Rosdakarya. Bandung

________2015 Psikologi Perkembangan . Remaja Rosdakarya, Bandung

Hartono. (2015). Pola Pemilihan Karier SMA. Jurnal Bimbingan dan Konseling, Asosiasi Bimbingan dan Konseling Indonesia Pengurus Daerah Propinsi Jawa Timur. ISSN :2301-5098, Volume 1, Nomor 1 Tahun 2015 diakses 9 Sepetember 2019 dari https://konselinghartono.files.wordpress.com/2017/08/hartono_jurnal-bk-pd-abkin-jatim-vol-1-no-1_2015.pdf

Hurlock, E.B. (2018). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Edisi Kelima. Erlangga, Jakarta

Khairun, D. Y. (2014). Layanan Bimbingan Karir Dalam Peningkatan Kematangan Eksplorasi Karir Siswa: Penelitian Eksperimen Kuasi Terhadap Siswa Kelas X Sman 11 Garut Tahun Ajaran 2013/201 (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Lo Presti, A., Pace, F., Cascio, V. L., & Capuano, M. (2017). The Italian version of the career factors inventory. Journal of Career Assessment, 25(2), 326-337

Nasional, D. P. (1990). Peraturan Pemerintah No. 29 Tahun 1990 Tentang Sekolah Menengah Kejuruan. Depdiknas.Jakarta

Rahayu, M., Rasid, F., & Tannady, H. (2019). The Effect Of Career Training And Development On Job Satisfaction And Its Implications For The Organizational Commitment Of Regional Secretariat (Setda) Employees Of Jambi Provincial Government. International Review Of Management And Marketing, 9(1), 79.

Riyanti, W. (2017). Efektivitas Bimbingan Karir dalam Pengambilan Keputusan pada Peserta Didik Kelas XI SMK PGRI 4 Bandar Lampung Tahun Ajaran 2017/2018.

Setiawan, A. (2010). Efektifitas Bimbingan Kelompok Tugas Untuk Mengembangkan Kemandirian Pilihan Karir pada Siswa X SMK (SMEA) Pelita Nusantara 1 Semarang Tahun Ajaran 20109-2010, diakses 8 September 2019 dari file:///D:/ Tesis/Kemandirian%20 Karir/123808-ID-efektifitas-bimbingan-kelompok-tugas-unt%20(1).pdf

Sumintono, B., & Widhiarso, W. (2014). Aplikasi model Rasch untuk penelitian ilmu-ilmu sosial (edisi revisi). Trim Komunikata Publishing House.

Walgito, B. (2010). Bimbingan & Konseling : Studi & Karir. Yogyakarta :Andi Offset.

Winkel, W.S. dan M.M. Sri Hastuti. 2013. Bimbingan dan Konseling di Intsitusi Pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.

Published
2019-12-31