Penyesuaian diri pada siswa di era new normal: Bagaimana peran keterampilan sosial?

  • Citra Dewi Mashita
  • Niken Titi Pratitis
  • Rahma Kusumandari
Keywords: Offline, Learning, New Normal, Self-Adjustment, Social Skills

Abstract

The learning system, which has been online for almost 2 years since the pandemic has turned offline. This condition is called the new normal, when student learning activities can be carried out face-to-face. These changes have affected students' self-adjustment to learning activities and social interactions at school. The purpose of this study was to determine the relationship between social skills and students' adjustment in the new normal era. This type of research is quantitative research.. The population of this research is the 8th and 9th grade students at SMPN 52 Surabaya totaling 434 students. Subjects were obtained by incidental sampling of 195 students and data were analyzed using the Pearson Product Moment correlation technique with the help of the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) for Windows version 22. The research instrument was a social skills adjustment scale compiled by the researchers themselves. The results of the analysis using Product Moment reveal that there is a positive and significant relationship between social skills and students' adjustment in the new normal era, which means that the higher the social skills possessed, the better the students' adjustment in the new normal era.

 

Sistem pembelajaran yang hampir 2 tahun terjadi pandemi secara daring berubah menjadi luring. Kondisi ini disebut new normal, ketika kegiatan belajar siswa sudah bisa dilakukan secara tatap muka. Perubahan yang terjadi ini mempengaruhinya dalam penyesuaian diri siswa baik terhadap aktivitas pembelajaran maupun interaksi sosial di sekolah. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara keterampilan sosial dengan penyesuaian diri pada siswa di era new normal. Jenis penelitian ini yaitu penelitian kuantitatif. Populasi penelitian ini yaitu siswa kelas 8 dan 9 di SMPN 52 Surabaya berjumlah 434 siswa. Subjek diperoleh dengan incidental sampling sebesar 195 siswa dan data dianalisis dengan teknik korelasi Pearson Product Moment dengan bantuan Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) for windows versi 22. Instrumen penelitian yaitu skala penyesuaian diri keterampilan sosial yang disusun peneliti sendiri. Hasil analisis menggunakan Product Moment mengungkapkan bahwa terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara keterampilan sosial dengan penyesuaian diri pada siswa di era new normal, yang berarti semakin tinggi keterampilan sosial yang dimiliki, maka semakin baik penyesuaian diri siswa di era new normal.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-11-04
Section
Articles