Peran EFC: Stres Akademik dalam Menunggu Kenaikan Kelas?

  • Rizka Afifa Salsabiila
  • Tatik Meiyuntariningsih
  • Akta Ririn Aristawati
Keywords: Academic Stress, Emotion-focused Coping, Students

Abstract

Academic stress is stress that arises from academic demands, requiring students to master and excel in all aspects related to their school subject in a short amount of time. This research aims to determine the relationship between emotion-focused coping and academic stress among students who waiting for a grade increase. This study is quantitative research employing purposive sampling technique for sample selection. The study included by 151 subjects who were active students aged around 15-18 years. The measurement tools used in this study were the academic stress scale and the emotion-focused coping scale. The data analysis technique used was the Person Product Moment correlation, which revealed a negative correlation between emotion-focused coping and academic stress experienced by the students.

 

Stres akademik adalah stres yang timbul dengan stressor yang berasal dari tuntutan akademik, sehingga siswa dituntut untuk dapat dan harus menguasai semua hal yang berkaitan dengan pelajaran di sekolah dalam jangka waktu yang sedikit. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara emotion focused coping dengan stres akademik pada siswa yang menunggu kenaikan kelas. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan teknik pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling. Subjek dalam penelitian ini sejumlah 151 subjek dengan kriteria seorang siswa siswi aktif berusia 15 – 18 tahun. Alat ukur dalam penelitian ini menggunakan skala stres akademik dan skala emotion focused coping. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik Person Product Moment dengan hasil yang didapat adalah terdapat hubungan negatif antara emotion focused coping dengan stres akademik yang dialami oleh siswa siswi.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-11-04
Section
Articles