Motivasi Belajar Siswa : Bagaimana Peran Dukungan Sosialnya?

  • Ayang Talita Dinda Raharja
  • Suroso Suroso
  • Karolin Rista
Keywords: Social support, Learning motivation, Students

Abstract

This study aims to determine the relationship between social support and student motivation at SMA IPIEMS Surabaya. The hypothesis put forward is that there is a positive relationship between social support and students’ learning motivation at SMA IPIEMS Surabaya. This research design uses a correlational quantitative research method. The research was conducted on 221 students who were students at SMA IPIEMS Surabaya. The instruments used in this study were the learning motivation scale according to Sardiman’s theory (2012), and the social support scale according to House’s theory (2013). This study uses Product Moment correlation analysis from Karl Pearson. This data analysis was carried out with the help of the Statistical Package For The Social Sciences (SPSS) program for windows version 25. Based on the results of the data analysis that had been carried out, it was found that social support and learning motivation found a Pearson correlation coefficient of 0.695 and a significance level of 0.000 ( (p<0.01) From the test results, the hypothesis in this study is accepted.These results indicate that there is a significant positive relationship between the two variables of this study. 

 

Penelitian ini bertujuan untuk  mengetahui hubungan antara dukungan sosial dengan motivasi belajar siswa di SMA IPIEMS Surabaya . Hipotesis yang diajukan adalah  ada hubungan positif antara dukungan sosial dengan motivasi belajar siswa pada sekolah SMA IPIEMS Surabaya. Desain Penelitian ini menggunakan metode penelitian Kuantitatif korelasional. Penelitian dilakukan terhadap 221 siswa yang merupakan siswa-siswi di SMA IPIEMS Surabaya. Instrumen yang dilakukan dalam penelitian ini adalah skala motivasi belajar sesuai dengan teori Sardiman (2012), dan skala dukungan sosial sesuai dengan teori House (2013).  Penelitian ini menggunakan analisis korelasi Product Moment dari Karl Pearson. Analisis data ini dilakukan dengan bantuan program Statistical Paackage For The Social Sciences (SPSS) for windows versi 25. Berdasarkan hasil analisis data yang telah dilakukan didapatkan antara dukungan sosial dengan motivasi belajar ditemukan nilai koefi sien korelasi  pearson correlation  sebesar 0,695 dan taraf signifikasi sebesar 0,000 ((p<0,01). Dari hasil uji tersebut maka hipotesis dalam penelitian ini diterima. Hasil tersebut menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif yang signifikan pada kedua variabel penelitian ini.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-11-04
Section
Articles