Perilaku Asertif pada Mahasiswa Psikologi : Apakah ada Peranan Konsep Diri ?

  • Rafliansyah Ikhwan Muharram Purnomo
  • Suroso Suroso
  • Karolin Rista
Keywords: Self-Concept, Assertive Behavior, Psychology Students

Abstract

Assertive behavior is the ability possessed by individuals to communicate what other people want, feel, think while respecting personal rights and the rights of others. One of the factors that influence assertive behavior is self-concept, when individuals believe and evaluate themselves positively the self-confidence will arise to carry out a behavior, one of which is assertive behavior. This study aims to analyze the relationship between self-concept and the assertive behavior of psychology students at the University of 17 August 1945 Surabaya. The hypothesis put forward is that there is a positive relationship between self-concept and assertive behavior in psychology students at the University of 17 August 1945 Surabaya. The research design uses a correlational quantitative research method. The study was conducted on 191 participants with an age range of 18-25 years who were psychology students at the University of August 17 1945 Surabaya class of 2019 and 2020. The instrument used in this study was the Assertive Behavior scale according to the theory of Alberti and Emmons (2002) and the self-concept scale according to with the theory of Calhoun and Acocella (1995). The data obtained were analyzed using the Spearman rho correlation technique with the help of SPSS 25 for Windows. Based on the results of the data analysis that has been done, it is found that there is a positive and very significant relationship between self-concept and assertive behavior.

Perilaku asertif adalah kemampuan seseorang untuk mengkomunikasikan apa yang diinginkan, dirasakan dan dipikirkannya kepada orang lain dengan tetap menghormati hak-hak pribadi dan orang lain. Salah satu faktor yang mempengaruhi perilaku asertif adalah konsep diri yang dimana semakin individu yakin dan mampu menilai dirinya dengan positif maka akan menimbulkan keterbukaan dan kepercayaan diri untuk melakukan sebuah perilaku salah satunya perilaku asertif. Penelitian ini memiliki tujuan untuk menganalisis hubungan antara konsep diri  dengan perilaku asertif mahasiswa psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya. Hipotesis penelitian ini yaitu ada hubungan positif antara konsep diri dengan perilaku asertif pada mahasiswa psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya. Desain penelitian ini adalah  metode penelitian kuantitatif korelasional. Penelitian dilakukan terhadap 191  partisipan dengan usia 18-25 tahun yang merupakan mahasiswa  psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya angkatan 2019 dan 2020. Instrumen dalam penelitian ini adalah skala  Perilaku Asertif dengan menggunakan teori Alberti dan Emmons (2002) dan skala Konsep diri dengan menggunakan teori Calhoun dan Acocella (1995). Data yang didapatkan    dianalisis dengan teknik korelasi Spearman rho dengan SPSS 25 for Windows. Berdasarkan analisis data penelitian ini dapat disimpulkan bahwa ada hubungan positif dan sangat signifikan antara Konsep diri dengan Perilaku Asertif.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-11-04
Section
Articles