Stres Mahasiswa Tingkat Akhir: Bagaimana Peranan Self Disclosure?

  • Nifa Rimania
  • Herlan Pratikto
  • Akta Ririn Aristawati
Keywords: Self Disclosure, Stress Student

Abstract

The obstacles that final year students go through in completing their thesis really need someone as a place to complain so that they can reduce the burden that is being carried. The purpose of this study was to determine the relationship between self-disclosure and stress of final year students working on their thesis. This research method uses quantitative correlation. The population in this study were all final year students at the Faculty of Psychology, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya with a total of 197 students, with a sample of 112 students taken using purposive sampling technique. Data analysis techniques using Pearson Product Moment correlation obtained the results that there is a positive and significant relationship between self-disclosure and stress of final year students working on their thesis.

Hambatan yang dilalui mahasiswa tingkat akhir dalam menyelesaikan skripsi sangat membutuhkan seseorang sebagai tempat untuk berkeluh kesah sehingga bisa mengurangi beban yang sedang dipikul. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hubungan antara self disclosure dengan stres mahasiswa tingkat akhir yang mengerjakan skripsi. Metode penelitian ini menggunakan kuantitatif korelasional. Populasi dalam penelitian ini seluruh mahasiswa tingkat akhir di fakultas psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya dengan jumlah 197 mahassiwa, dengan perolehan sampel sebanyak 112 mahasiswa yang diambil menggunakan teknik purposive sampling. Teknik analisis data menggunakan korelasi Pearson Product Moment diperoleh hasil bahwa terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara self disclosure dengan stress mahasiswa tingkat akhir yang mengerjakan skripsi.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-11-04
Section
Articles