Kesadaran akan Dampak Kontrol Diri Terhadap Impulsive Buying Pada Penggemar Kpop

  • Bintartiara Aqshafa
  • Andik Matulessy
  • Amherstia Pasca Rina
Keywords: Impulsive buying, Self control, Teenager

Abstract

This research was conducted with the aim of knowing the relationship between self-control and impulsive buying in young kpopers. K-pop fans, also known as Kpopers, are very loyal in supporting their idols. One way kpopers usually do is to buy various merchandise such as albums, light sticks, photo books, photo cards, and others. This research was conducted by distributing questionnaires with 141 young k-popers respondents with age criteria of 18-25 years, active students of Untag Surabaya, and k-popers. The sampling technique uses incidental sampling technique. The analysis process uses the Spearman's Rho correlation which shows a significant negative correlation between self-control and impulsive buying in young kpopers. The higher the level of self-control, the lower the impulsive buying of young kpopers. Conversely, the lower the self-control, the higher the impulsive buying.     

Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui hubungan antara kontrol diri dengan impulsive buying pada remaja kpopers. Penggemar K-pop atau yang dikenal dengan Kpopers yang mana sangat loyal dalam mendukung idolanya. Salah satu cara yang biasa dilakukan kpopers adalah dengan membeli berbagai merchandise seperti album, lightstick, photobook, photocard, dan lain-lain. Penelitian ini dilakukan dengan cara menyebar kuesioner dengan responden sejumlah 141 remaja kpopers dengan kriteria usia 18-25 tahun, mahasiswa aktif Untag Surabaya, dan kpopers. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik incidental sampling. Proses analisis menggunakan korelasi spearman’s rho yang menunjukkan adanya korelasi negatif yang signifikan antara kontrol diri dan impulsive buying pada remaja kpopers. Semakin tinggi tingkat kontrol diri maka semakin rendah impulsive buying nya pada remaja kpopers. Sebaliknya, semakin rendah kontrol diri maka semakin tinggi impulsive buying nya. 

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-12-01
Section
Articles