Peran Stres dalam Pembelian Impulsif: Investigasi Perilaku Mahasiswa Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya di E-commerce TikTok Shop

  • Mar’a Idza Pamalah
  • Devi Puspitasari
Keywords: Stress, Impulsive buying

Abstract

His research aims to examine the influence of stress levels on impulsive online shopping behavior among students of UNTAG Surabaya. This study utilizes a quantitative method with a survey approach and simple linear regression analysis technique. The respondents in this study consist of 60 active UNTAG Surabaya students. Data collection methods involve the use of two psychological scales, namely the Stress Scale (50 items) and the Impulsive Buying Scale (30 items). The results of the simple regression analysis indicate a significant positive relationship between stress and the tendency for impulsive buying among UNTAG Surabaya students (rxy = 0.238; p < 0.068). The regression analysis in this study demonstrates an effectiveness of 5.6%, suggesting that there is a tendency for impulsive buying among UNTAG Surabaya students influenced by stress levels, while the remaining 94.4% is explained by other factors.

Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh tingkat stres terhadap perilaku belanja impulsif secara online mahasiswa UNTAG Surabaya. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan metode survei dan teknik analisis regresi linier sederhana. Responden dalam penelitian ini adalah mahasiswa UNTAG Surabaya yang aktif sebagai mahasiswa sebanyak 60 responden. Metode pengumpulan data menggunakan dua skala psikologi, yaitu Skala Stres (50 item) dan Skala Impulsive buying (30 item). Hasil analisis regresi sederhana menunjukkan adanya hubungan positif yang signifikan antara stres dengan perilaku impulsive buying pada mahasiswa UNTAG Surabaya (rxy = 0,238; p < 0,068). Efektifitas regresi penelitian ini sebesar 5,6%, yang berarti bahwa perilaku impulsive buying pada mahasiswa UNTAG Surabaya dipengaruhi oleh tingkat stress, sedangkan 94,4% dijelaskan oleh faktor lain.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-12-01
Section
Articles