Impact of Tourism on Household Welfare in Madura: An Analysis with Propensity Score Matching
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dampak pariwisata terhadap kesejahteraan rumah tangga di kawasan objek wisata. Studi ini menggunakan analisis kuantitatif Propensity Score Matching (PSM) sebagai metode alternatif untuk menilai pengaruh pariwisata terhadap pengeluaran non-makanan di antara rumah tangga yang tinggal di dekat tempat wisata dibandingkan dengan rumah tangga yang tinggal di tempat lain. Data sekunder dari Susenas digunakan untuk analisis ini. Temuan menunjukkan bahwa rumah tangga yang tinggal di dekat tempat wisata menunjukkan pengeluaran non-makanan yang lebih tinggi dibandingkan dengan rumah tangga yang tinggal jauh. Pola pengeluaran ini berkorelasi dengan peningkatan pendapatan rumah tangga, sehingga menunjukkan adanya peningkatan kesejahteraan rumah tangga di kawasan wisata. Dengan demikian, hasil ini menunjukkan kontribusi positif pariwisata terhadap kesejahteraan rumah tangga di Madura.
Downloads
Authors who publish to JMM17: Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Manajemen agree to the following terms:
- Authors transfer the copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.. that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)