KUALITAS PELAYANAN PENDIDIKAN BERBASIS PELAKSANAAN OTONOMI DAERAH PROVINSI JAWA TIMUR

  • Anggraeny Puspaningtyas Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
Keywords: public service, education, regional autonomy

Abstract

The opening of the 1945 Constitution of the Republic of Indonesia states that the national objective of the Indonesian state is to educate the life of the nation, create public welfare, protect all of Indonesia's bloodshed, and help implement world order and lasting peace. Efforts to achieve these national goals can be done through the fulfillment of basic rights of the community, one of which is through education. Republic of Indonesia Government Regulation Number 2 of 2018th concerning Minimum Service Standards (Standart Pelayanan Mutu/SPM) that compulsory government affairs relating to basic services consist of education; health; public works and spatial planning; public housing and residential areas; peace, public order and community and social protection. Furthermore, the education SPM includes the Provincial Education SPM and the District/City Education SPM. The types of basic services in the SPM of Provincial Education consist of secondary education and special education. While the types of basic services in the district/city education SPM consist of early childhood education, basic education and equality education. The researcher was interested in knowing how the quality of regional autonomy-based education services in East Java Province.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anggraeny Puspaningtyas, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
Good public services

References

Dwiyanto, Agus. (2005). Mewujudkan Good Governance Melalui Pelayanan Publik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Gubernur Jawa Timur. (2017). Peraturan Daerah Provinsi Jawa Timur Nomor 1 Tahun 2017 Tentang Perubahan atas Peraturan Daerah Provinsi Jawa Timur Nomor 3 Tahun 2014 Tentang Rencana Pembangunan Jangka Menengah Daerah Provinsi Jawa Timur Tahun 2014-2019. Surabaya: Sekretaris Daerah Provinsi Jawa Timur.

Kepala Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Timur. (2014). Keputusan Kepala Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Timur Nomor: 188.4/2673.2/103.02/2014 tentang Rencana Strategis 2014-2019 Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Timur. Surabaya: Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Timur.

Mahmudi. (2005). Manajemen Kinerja Sektor Publik. Yogyakarta: UPP AMP YKPN

Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara. (2003). Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor: 63/KEP/M.PAN/7/2003 Tentang Pedoman Umum Penyelenggaraan Pelayanan Publik. Jakarta: Badan Koordinasi Penanaman Modal.

Menteri Pendidikan Nasional. (2009). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 63 Tahun 2009 Tentang Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan. Jakarta: Kepala Biro Hukum dan Organisasi Departemen Pendidikan Nasional.

Pemerintah Provinsi Jawa Timur. (2016). Keputusan Kepala Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Timur Nomor: 027.01/2089/103.01/2016 tentang Penetapan Standart Pelayanan Pendidikan. Surabaya: Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Timur.

Presiden Negara Republik Indonesia. (2014). Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2014 Tentang Pemerintahan Daerah. Jakarta: Kementerian Sekretariat Negara Republik Indonesia.

Presiden Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretaris Negara Republik Indonesia.

Presiden Republik Indonesia. (2009). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik. Jakarta: Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia.

Presiden Republik Indonesia. (2015). Undang-Undang Nomor 2 Tahun 2015 Tentang Rencana Pembangunan Jangka Menengah Nasional (RPJMN) Tahun 2015-2019. Jakarta: Kementerian Perencanaan Pembangunan Nasional.

Presiden Republik Indonesia. (2018). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 2 Tahun 2018 Tentang Standar Pelayanan Minimal. Jakarta: Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia.

Thoha, Miftah. (1991). Beberapa Aspek Kebijakan Birokrasi. Yogyakarta: Media Widya Mandala.

Undang-Undang Dasar Tahun 1945.

Zeithaml, Valarie A., Mary JoBitner. (2006). Service Marketing. Boston: McGraw-Hill.

Published
2018-12-26
How to Cite
Puspaningtyas, A. (2018). KUALITAS PELAYANAN PENDIDIKAN BERBASIS PELAKSANAAN OTONOMI DAERAH PROVINSI JAWA TIMUR. DIA: Jurnal Administrasi Publik, 16(2), 52 - 61. https://doi.org/10.30996/dia.v16i2.1923
Section
PUBLIC SERVICE