APPLICATION OF ONLINE SINGLE SUBMISSION (OSS) INNOVATION IN THE INTEGRATED INVESTMENT AND SERVICE OF BULUNGAN DISTRICT

  • Imam Muazansyah University of Kaltara, Kalimantan Utara.
Keywords: Service Innovation, One-Stop Integrated Services

Abstract

The application of one-stop integrated admission services at the Office of Investment and One-stop Integrated Services (Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu/DPMTSP) of the Bulungan District which has the aim of making it easy for the public or business actors to manage their licenses and accelerate the process of admission issuance services, just by visiting one agency. The research methods used are descriptive qualitative and the source of the data used are primary data sources in the form of in-depth interviews and field observations as well as secondary data sources of notes, reports, regulations obtained in the field. Methods of data collection using semi-structured interviews, observations, and documentation review. Data analysis techniques using data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The validity of the data used triangulation namely time triangulation, source triangulation, and technical triangulation. The results showed that the application of public service innovation in the form of OSS services with research dimensions, including ICT connectivity, ICT use and integration, training, Human Resources capacity, local policies and regulations, infrastructure, security, access, and application services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anis Nur Fadhilah, Indah Prabawati. (2019) Implementasi Pelayanan Perizinan Berusaha Terintegrasi Secara Elektronik Online Single Submission (OSS) Studi Pada Dinas Penanaman Modal Dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu (DPMPTSP) Kabupaten Nganjuk. Jurnal Publika Volume 7 Nomor 4. Surabaya: Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Surabaya. http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/publika/article/view/27533. Accessed on Friday, February 14, 2020, at 21:35 local time

Bupati Kepala Daerah Kabupaten Bulungan (2013) Peraturan Bupati Bulungan Nomor 34 Tahun 2013 tentang Pendelegasian Sebagian Urusan Pemerintahan yang Menjadi Kewenangan Bupati dibidang Pelayanan Perizinan dan Non Perizinan kepada Badan Penanaman Modal dan Perizinan Terpadu Kabupaten Bulungan.

_____ (2014) Peraturan Bupati Bulungan Nomor 25 Tahun 2014 tentang Standar Operasional Prosedur Perizinan dan Nonperizinan pada Badan Penanaman Modal dan Perizinan Terpadu Kabupaten Bulungan.

_____ (2016) Peraturan Bupati Bulungan Nomor 51 Tahun 2016 tentang Kedudukan, Susunan Organisasi, Tugas dan Fungsi Serta Tata Kerja Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kabupaten Bulungan.

Creswell, J.W. (2016) Penelitian Kualitatif dan Desain Riset, Cetakan Pertama,Yogyakarta: Penerbit Pustaka Pelajar.

Dewan Perwakilan Rakyat Daerah Kabupaten Bulungan (2016) Peraturan Daerah Kabupaten Bulungan Nomor 7 Tahun 2016 tentang Pembentukan dan Susunan Perangkat Daerah Kabupaten Bulungan.

Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia dan Presiden Republik Indonesia (2009), Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik. Sekretariat Negara 2009.

_____ (2014) Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2014 tentang Pemerintahan Daerah, Sekretariat Negara 2014.

Heri Kurniawansyah HS. (2018) Implementasi Inovasi Pelayanan Publik Di Daerah 3 T (Studi Inovasi “Si Cantik” di Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kabupaten Sumbawa). Yogyakarta: Program Pascasarjana Manajemen dan Kebijakan Publik. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Gadjah Mada.

Lembaga OSS. (2018) Petunjuk Teknis Pengisian Non Perseorangan Version 1.0. Jakarta: Badan Koordinasi Penanaman Modal.https://oss.go.id/portal/home/download/pdf/UM_Non_Perseorangan.pdf. Accessed on Friday, February 14, 2020, 21.30 local time

Maduratna Enggal Sari. (2016) Analisis Survei Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Publik Di RSUD Kabupaten Sampang (Studi Deskriptif Di RSUD Kabupaten Sampang) DIA, Jurnal Administrasi Publik. ISSN : 0216-6490. Desember 2016, Volume 14, Nomor 2, halaman 197-211. Surabaya: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya. https://jurnal.untag-sby.ac.id/index.php/dia/article/view/1032/922 Accessed on Friday, February 14, 2020, at 9:00 local time

Menteri Dalam Negeri (2006) Peraturaan Menteri Dalam Negeri Nomor 24 Tahun 2006 tentang Pedoman Penyelenggaran Pelayanan Terpadu Satu Pintu.

Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara (2003) Keputusan Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor: 63/KEP/M.PAN/7/2003 tentang Pedoman Umum Penyelenggaraan Pelayanan Publik.

Menteri Pekerjaan Umum (2010) Peraturan Menteri Pekerjaan Umum Nomor 18 Tahun 2010 tentang Pedoman Revitalisasi Kawasan.

Muazansyah, I., & Sudirman, I. (2019). Kualitas Pelayanan Rawat Jalan Puskesmas Tanjung Palas Berdasarkan Metode Importance Performance Analysis. JPSI (Journal of Public Sector Innovations), 3(2), 75-83. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpsi/article/view/4848 Accessed on Friday, February 14, 2020, at 21.47 Local Time.

Presiden Republik Indonesia (2009) Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 27 Tahun 2009 tentang Pelayanan Terpadu Satu Pintu di Bidang Penanaman Modal, Sekretariat Negara 2009.

Presiden Republik Indonesia (2012) Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 96 Tahun 2012 tentang Pelaksanaaan Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik, Sekretariat Negara 2012.

Presiden Republik Indonesia (2014) Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 97 Tahun 2014 tentang Penyelenggaraan Pelayanan Terpadu Satu Pintu, Sekretariat Negara 2014.

Ratminto dan Atik Septi Winarsih. (2017) Manajemen Pelayanan Publik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sugiyono. (2018) Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Yulianti Tri dan Eddy Priyanto. 2019. Model Proses Inovasi Pembangunan Kampung Glintung Kota Malang. ISSN : 0216-6490. Volume 17, Nomor 2, halaman 1-10. Surabaya: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya.

http://jurnal.untag-sby.ac.id/index.php/dia/article/view/%232982/pdf Accessed on Friday, 14 February 2020, at 21:05 Local Time

Published
2020-06-09
How to Cite
Muazansyah, I. (2020). APPLICATION OF ONLINE SINGLE SUBMISSION (OSS) INNOVATION IN THE INTEGRATED INVESTMENT AND SERVICE OF BULUNGAN DISTRICT. DIA: Jurnal Administrasi Publik, 18(1), 90 - 98. https://doi.org/10.30996/dia.v18i1.3221
Section
DEVELOPMENT