Membuka Potensi: Menyelidiki Dampak Minat Belajar terhadap Motivasi Belajar di Kalangan Remaja Kelas 2 Sekolah Menengah Pertama

  • Maharani Firdza Ramdhani Uno
  • Dwi Sarwindah Sukiatni
  • Amherstia Pasca Rina
Keywords: Learning Interest, Learning Motivation

Abstract

Students as the main subject in the school environment are individuals who take part in the teaching and learning process. Having interest and motivation to learn in students is important in the teaching and learning process so that the knowledge provided by educators is optimal and can be developed properly by these students. However, not all students have the same interest and motivation to learn in pursuing education. The purpose of the study was to determine how the relationship between interest in learning and motivation to learn in adolescent junior high school students in grade 2. This study used Pearson product moment analysis technique. The sampling technique used was purposive sampling with respondents of grade 2 junior high school students. In this study, 111 respondents were obtained. The sampling technique used purposive sampling. The results show that interest in learning with learning motivation has a significant relationship. So it can be said that if the higher the interest in learning, the higher the learning motivation. Conversely, the lower the interest in learning, the lower the learning motivation in 2nd grade high school students. So the hypothesis in this study can be accepted, namely that there is a positive relationship between interest in learning and learning motivation in 2nd grade high school students.

 

Siswa sebagai subjek utama dalam lingkungan sekolah merupakan individu yang ikut andil dalam proses belajar mengajar. Memiliki minat dan motivasi belajar dalam diri siswa merupakan hal yang penting dalam proses belajar mengajar agar tercapainya ilmu yang diberikan oleh tenaga pendidik secara optimal dan dapat di kembangkan dengan baik oleh siswa tersebut. Akan tetapi, tidak semua siswa memiliki minat dan motivasi belajar yang sama dalam menempuh pendidikan. Tujuan Penelitian Untuk mengetahui bagaimana Hubungan Antara Minat Belajar Dengan Motivasi Belajar Pada Remaja Siswa SMP Kelas 2. Penelitian ini menggunakan Teknik analisis pearson product moment. Teknik pengambilan sampling yang digunakan adalah Purposive Sampling dengan responden siswa kelas 2 SMP. Pada penelitian ini didapat responden sebanyak 111 responden.Teknik pengambilan sampling menggunakan purposive sampling. Hasil menunjukkan bahwa minat belajar dengan motivasi belajar memiliki hubungan yang signifikan. Maka dapat dikatakan jika minat belajar semakin tinggi, maka semakin tinggi juga motivasi belajar. Sebaliknya, semakin rendah minat belajar maka akan semakin rendah juga motivasi belajar pada siswa smp kelas 2. Maka hipotesis pada penelitian ini dapat diterima yaitu ada hubungan positif antara minat belajar dengan motivasi belajar pada siswa smp kelas 2.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-12-01
Section
Articles