ANIMAL EDUCATION BERBASIS ANIMASI SEBAGAI MEDIA BELAJAR INTERAKTIF DENGAN PENDEKATAN TEMATIK (IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM KURIKULUM 2013)
Abstract
Salah satu kendala yang menghambat impelementasi Kurikulum 2013 bersumber dari kurangnya kompetensi guru. Sebagai contoh, kurangnya kemampuan untuk menguasai dan mengaitkan suatu tema pelajaran. Disisi lain, Kurikulum 2013 menuntut pengajaran dengan medium teknologi, yang mana guru diharuskan untuk kreatif dalam menggunakan metode dan media pengajaran untuk membangun minat belajar murid. Sejatinya, media animasi mampu menjembatani imajinasi anak dengan memberi bantuan secara visual pada materi-materi yang sulit untuk dijelaskan. .Pengembangan dari segi pengetahuan dan perubahan perilaku untuk guru juga salah satu solusi untuk memediasi kesenjangan tersebut. Hal ini untuk mengembalikan paradigma Kurikulum 2013 secara utuh yang berpedoman pada pengembangan pendidikan karakter murid. Kurikulum 2013 juga berfokus pada integrasi kognitif, afektif dan psikomotorik yang menjadi capaian dari suatu pembelajaran. Pembelajaran secara terpadu dan tematik dapat dijadikan kesempatan untuk para guru menyisipkan pembelajaran mengenai kemanusiaan. Program animal education mengasah afektif murid melalui pengajaran kebaikan kepada hewan, yang nantinya dapat digeneralisasikan pada sesama manusia. Ini sejalan dengan inti Kurikulum 2013 yaitu kecerdasan juga diimbangi oleh karakter yang luhur.
Kata Kunci: Animal Education, Animasi, Kurikulum 2013, Pendidikan Karakter
Downloads
References
Born, P. (2018). Regarding Animals: A Perspective on the Importance of Animals in Early Childhood Environmental Education. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 5(2), pp. 46.
Dally, B. & Suggs, S. (2010). Teachers' experiences with humane education and animals in the elementary classroom: implications for empathy development. Journal of Moral Education, 39, (1), hal 101-112, doi: 10.1080/03057240903528733.
Damanik, C. (2012, Desember 19). Ini Kelemahan-kelemahan Kurikulum 2013. Kompas.Com. Diambil dari https://edukasi.kompas.com/read/2012/12/19/12564532/Ini.Kelemahankelemahan.Kurikulum.2013.
Kaimuddin. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013. Dinamika Ilmu ,14, (1).
Krissandi, A.D.S.& Rusmawan, (2015). Kendala Guru Sekolah Dasar dalam Implementasi Kurikulum 2013, Cakrawala Pendidikan ,3.
Munir, (2010).Kurikulum Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta.
Prastowo, A. (2014). Pemenuhan Kebutuhan Psikologis Peserta Didik SD/MI Melalui Pembelajaran Tematik Terpadu. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar,1, (1).
Signal, A.R & Taylor, N. (2009). Teaching Kindness: The Promise of Humane Education. Society and Animals, (17), pp 136-148.doi: 10.1163/156853009X418073.
COPYRIGHT NOTICE
The copyright in this website and the material on this website (including without limitation the text, computer code, artwork, photographs, images, music, audio material, video material and audio-visual material on this website) is owned by PM17: Jurnal Pengabdian Masyarakat and its licensors.
Copyright license
JPM17: Jurnal Pengabdian Masyarakat grants to you a worldwide non-exclusive royalty-free revocable license to:
- View this website and the material on this website on a computer or mobile device via a web browser;
- Copy and store this website and the material on this website in your web browser cache memory; and
- Print pages from this website for your
- All articles published by PM17: Jurnal Pengabdian Masyarakat are licensed under the creative commons attribution 4.0 international license. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
JPM17: Jurnal Pengabdian Masyarakat does not grant you any other rights in relation to this website or the material on this website. In other words, all other rights are reserved.
For the avoidance of doubt, you must not adapt, edit, change, transform, publish, republish, distribute, redistribute, broadcast, rebroadcast or show or play in public this website or the material on this website (in any form or media) without appropriately and conspicuously citing the original work and source or JPM17: Jurnal Pengabdian Masyarakat prior written permission.
Permissions
You may request permission to use the copyright materials on this website by writing to compliance@academicjournals.org.
Enforcement of copyright
JPM17: Jurnal Pengabdian Masyarakat takes the protection of its copyright very seriously.
If JPM17: Jurnal Pengabdian Masyarakat discovers that you have used its copyright materials in contravention of the license above, JPM17: Jurnal Pengabdian Masyarakat may bring legal proceedings against you seeking monetary damages and an injunction to stop you using those materials. You could also be ordered to pay legal costs.
If you become aware of any use of ACADEMIC JOURNALS' copyright materials that contravenes or may contravene the license above, please report this by email to compliance@academicjournals.org.
Infringing material
If you become aware of any material on the website that you believe infringes your or any other person's copyright, please report this by email to jpm17@untag-sby.ac.id
target="_blank"