Konsep Diri, Pola Asuh Orang Tua Demokratis Dan Kepercayaan Diri Siswa

  • * Nirwana Program Studi Magister Psikologi Pascasarjana Untag Surabaya

Abstract

Abstract. The purpose of research was to find correlations between self concept and democratic parental with students’ self confidence. The subject of research was 82 students of SMK NEGERI I Mojokerto, consists of 55 boys and 27 girls. The data was collected with used self concept scale, democratic parent educated and self confidence. The collected data was analyzed by regression analyzed and continued partial correlation. The result showed; there were significance relationship between self concept and democracy parental with self confidence of students. Also, the result showed positive correlation between either self concept or democratic parental with students’ self confidence.

Keywords:  Self concept, democratic parental, student’ self-confidence.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto. (2010). Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta:

Asrori. (2007). Psikologi Pembelajaran. Bandung:

Akhmad.(1999).Hubungan antara Persepsi Peran Ibu dalam Keluarga dengan Kecenderungan Berperilaku Delinkuen pada Remaja di SMU Negeri 7 Yogyakarta. Skripsi. Universitas Gajah Mada. Yogyakarta.

Andayani dan Koentjoro. (2004). Psikologi Keluarga. Peran Ayah Menuju Coparenting. Yogyakarta.: CV. Citra Media.

Arief. (1999). Pengaruh Dukungan Ayah pada Anak terhadap Rasa Percaya Diri Remaja Laki-laki. Skripsi. Universitas Muhammadi-yah. Malang.

Barbara. (2000). Sumber Sukses dan Kemandi-rian. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Budi. (2005). Kematangan emosi Anak Kelas 6 Sekolah Dasar Ditinjau dari Persepsi Anak terhadap Kedemokratisan Pola Asuh Ayah dan Ibu. Tesis. Universitas Gajah Mada. Yogya-karta.

Charninda. (2007). Pencapaian Status Identitas Diri Remaja Ditinjau Dari Pola Asuh Orang Tua. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Malang.

Djaali. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Djemari. (2008). Teknik Penyusunan Instrumen Tes dan Non Tes, Yogyakarta.

Elizabeth. (1996). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehi-dupan. Jakarta: Erlangga.

__, (1999). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.

Fauzan, Lutfi. (1994). Modul. Pendekatan-Pendekatan Konseling Kelompok.IKIP Malang

Ghony. Pedoman didalam Penelitian dan Penilai-an. Surabaya.

Ghufron dan Rini Risnawita S. (2010). Teori-teori Psikologi. Ar-Ruzz Media.

Hakim. (2002). Mengatasi Rasa Tidak Per-caya Diri. Jakarta: Puspa Swara.

Hadi. (1990). Metodologi Research. Yogya-karta: Andi Offset.

Hakim. (2002). Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri.Jakarta : Pupa Swara

Jalaludin. (1991). Psikologi Komunikasi. Ban-dung: Rosdakarya.

M. Enoch.(1999). Buku Ajar Kesehatan Anak Jilid I. Jakarta: FKUI.

Muhammad. (2007). Psikologi Remaja. Bandung.

Mulyatiningsih. (2012). Metode Penelitian Tera-pan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Musbikin. (2009). Mengapa Anakku Malas Bela-jar Ya...? Yogyakarta: Diva Press

Muhammad. (1995). Serba-serbi Kepribadian. Jakarta: Gramedia Widya Saran.

Mohammad. (2004). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Penguasaan Kosa Kata Siswa Kelas III SDN di Kecamatan Gurah Kota Malang. Skrips. Universitas Muhammadiyah Malang.

Nia. (2005). Hubungan Pola Asuh dengan Perkembangan Anak Usia 1-3 tahun di RW XI Kelurahan Tanjung Rejo Kota Malang. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Malang.

Nido. (1990). Langkah Praktis Menuju Sukses. Jakarta: Erlangga.

Pamilu. (2007). Mendidik Anak Sejak Dalam Kandungan. Yogyakarta: Citra Media.

Peter. (2006). Tes Kepribadian. Jakarta: Bumi Aksara.

Redja. (1998). Pengantar Pendidikan.

Samami. (2006). Menggagas Pendidikan Bermak-na. Surabaya: Mei.

Sukardi. (1985). Pengantar Konseling. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Sri Esti Wuryani Djiwandono. (2002). Psikologi Pendidikan. Jakarta.

Sugiono. (2007). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan r&D. Bandung: Alfabeta.

Suryabrata. (2011). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

___. (2005). Pengembangan Alat Ukur Psiko-logis. Yogyakarta

___. (2003). Metodologi Penelitian. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Syah Muhibbin. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung

Syamsu. (2004). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Rosda Karya.

Winkel,WS. & Hastuti. (2004). Bimbingan Dan Konseling Di Institut Pendidikan. Jakarta: Media Abadi.

Winkel,WS. (1996). Psikologi Pengajaran. Jakar-ta: Grasindo.

http://sosseres.blogspot.com/2011/02/arti-perca ya-diri.html

http://belajarpsikologi.com/pengertian-kepercaya an-diri/

http://wawan-junaidi.blogspot.com/2010/02/ macam-macam-pola-as...

http://dwpptrijenewa.isuisse.com/bulletin/?p=32.

http: //www.findarticles. com.

http: //www. npin. org/ library/2001/n00598. htm.

http://www.handoko.net/keluarga.org/ayah_hangat. sthml.

http://tabloid_info.sumenep.go.id/index.php?option=com_content&task=view&id=768&Itemid=

Published
2013-05-02
Section
Articles