Hubungan Pola Asuh Demokratis Dan Kecerdasan Emosi Dengan Perilaku Prososial Pada Remaja

  • Anna Kurniawati Husada Alumni Program Magister Psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya

Abstract

Abstract. This study aims to examine the relationship of democratic parenting style and emotional intelligence and pro social behaviors in adolescents, especially in Cita Hati junior high school Surabaya. Sampling technique in this study is a simple proportional random sampling technique. Researchers determined by drawing samples taken 2 classes at each level (2 classes of grade 7 and 2 classes of grade 8) and obtained the number of students 96. Based on the regression analysis using SPSS 20, it is found F = 111.993 at p = 0.000 (p <0,01). It can be concluded that the variables jointly democratic parenting style and emotional intelligence significantly correlated with pro social behavior variable. Effective contribution of these two variables X to Y is shown on the price of R2 = 0.707, which means democratic parenting variables and emotional intelligence together an impact of 70.7% on pro social behavior. Partially, the result of statistical calculations showed prices at t = 5.965 p = 0.000 (p <0.05) for the correlation between democratic parenting variables with pro social behavior. Price at t = 2.961 p = 0.008 (p <0.05) for the correlation between emotional intelligence variables with pro social behavior, that is to say, in partial democratic parenting emotional intelligence variables correlated and also correlated significantly with pro social behavior.           

Keywords: Democratic Parenting, Emotional Intelligence, Pro social Behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul, A. H. Kecerdasan Emosi dan Hubungan-nya dengan Pencapaian Akademik dan Ting-kah Laku Pelajar. E-journal of UTM. Univer-siti Teknologi Malaysia Skudai: Fakultas Pendidikan

Ali, M. dan Asrori, (2012). Psikologi Remaja. Jakarta: PT Bumi Aksara

Asih, G. Y. dan Pratiwi, M. M. S. Perilaku Pro-sosial ditinjau dari Empati dan Kematangan Emosi. Jurnal Psikologi Universitas Muria Kudus Volume 1, no 1, Desember 2010

Astiko, G. A. dan Budiani, M. S. (2008). Hubu-ngan Kecerdasan Emosi dan Self Efficacy dengan Tingkat Stres Mahasiswa. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Bimbingan. Uni-versitas Negeri Surabaya: Fakultas Psikologi.

Azwar, S. (2005). Reliabilitas dan Validitas (eds 3). Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Azwar, S. (2010). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Baumrind, D. Pola Asuh. http://aryeducation. blogspot.com/2009/03/karya-ilmiah-penga ruh-pola-asuhorang.html

Baron, R. A dan Byrne, D, (2005). Psikologi Sosial (edisi Kesepuluh, jilid 2). Jakarta: Erlangga

Farid, M (2011). Penalaran moral, Kecerdasan Emosi, Religiusitas, dan Pola Asuh Orangtua Otoritatif. Disertasi. UGM: Fakultas Psiko-logi

Goleman, D. (2000). Kecerdasan Emosional untuk Mencapai Puncak Prestasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Goleman, D. (2007). Social Intelligence. Jakar-ta: Gramedia Pustaka Utama

Hudaniah dan Dayakini, T (2012), Psikologi Sosial, Malang: UMM Press

Hurlock, E. B. (2007) Psikologi Perkembangan (edisi kelima), Jakarta: Erlangga

Iskandar (2008). Kecerdasan Emosi dan Komit-men Pekerjaan Dosen di Jambi Universitas Batanghari Jambi: Skripsi. FKIP

Iswantiningtyas, V. R, Pasca A, Santi dan Evita, D. (2012). Pola Asuh Orangtua Demokratis, Kreativitas dan Adversity Quotient Remaja Awal. Jurnal Psikologi Persona Volume 01 no. 01 Juni 2012

Laksana, K. D. (2009). Hubungan empati de-ngan perilaku prososial pada peer educator universitas Katolik Soegijapranata. Skripsi. Universitas Katolik Soegijapranata: Fakultas Psikologi

Malik, M. A. (2003). Masalah Emosional dan Perilaku pada Anak dan Remaja di poliklinik jiwa anak dan remaja RSUPN dr. Cipto-mangunkusumo (RSCM). Jurnal Intelektual, Februari 2003, Vulome 1, no 1. Jakarta

Mulyati. (2007). Hubungan Pola Asuh Demo-kratis Orang Tua Dengan Kemampuan Pe-mecahan Masalah pada Remaja. Jurnal In-tervensi Psikologi (JIP). Universitas Islam Indonesia: Fakultas Psikologi.

Monks, F. J dan Knoers, A. M. P (2006) Psiko-logi Perkembangan (edisi keenambelas), Yogyakarta: Gadjah Mada Universitas Press

Purnamasari, A. E, Endang dan Fadhila, A. (2004). Perbedaan intensi Prososial Siswa SMUN dan MAN di Yogyakarta. Huma-nitas: Indonesia Psychologycal Jurnal Vol.1 No. 1 Januari 2004: 32-42 . UGM: Fakultas Psikolog. Universitas Ahmad Dahlan: Fakul-tasPsikologi

Santrock, John W. (2012). Life-Spand Develop-ment (Perkembangan Masa-Hidup). (edisi Ketigabelas, jilid 1), Jakarta: Erlangga

Santrock, John W. (2007). Remaja (edisi Kese-belas, jilid 1), Jakarta: Erlangga

Santrock, John W. (2007). Remaja (edisi Kese-belas, jilid 2), Jakarta: Erlangga

Sarwono, J. (2010). Mengenal SPSS Statistik 20. Aplikasi untuk Research. Jakarta: Alex-media Komputindo

Suharsono, J T. Fitriyani, A dan Upoyo, A. S. Hubungan Pola Asuh Orangtua terhadap Kemampuan Sosialisasi pada Anak Prase-kolah TK Pertiwi Purwokerto Utara. Jurnal Keperawatan Sudirman (JKS). Universitas Jenderal Soedirman Purwokerto: Jurusan Keperawatan, Prodi keperawatan

Suryabrata, S. (2010). Metodologi Penelitian, Jakarta: PT Rajagrafindo Persada

Suryabrata, S. (2005). Pengembangan Alat Ukur Psikologi, Yogyakarta: Andi Offset

Taylor, S. E. Peplau, L. A. dan Sears, D. O. (2009). Psikologi Sosial (edisi Keduabelas), Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Widiana dan Nugraheni (2010). Hubungan antara Pola Asuh Demokratis dengan Ke-mandirian pada Remaja. Jurnal Psikohuma-nika. Universitas Setia Budi Surakarta

Widiyanti, Anis (2012). Perilaku Agresif Taru-na AKPOL Ditinjau dari kecerdasan Emo-sional dan Kontrol Diri. Tesis. Unika Soegi-japranata: Fakultas Psikologi

Published
2013-09-03
Section
Articles