Hubungan Pola Asuh Demokratis Dan Kecerdasan Emosi Dengan Perilaku Prososial Pada Remaja
Abstract
Abstract. This study aims to examine the relationship of democratic parenting style and emotional intelligence and pro social behaviors in adolescents, especially in Cita Hati junior high school Surabaya. Sampling technique in this study is a simple proportional random sampling technique. Researchers determined by drawing samples taken 2 classes at each level (2 classes of grade 7 and 2 classes of grade 8) and obtained the number of students 96. Based on the regression analysis using SPSS 20, it is found F = 111.993 at p = 0.000 (p <0,01). It can be concluded that the variables jointly democratic parenting style and emotional intelligence significantly correlated with pro social behavior variable. Effective contribution of these two variables X to Y is shown on the price of R2 = 0.707, which means democratic parenting variables and emotional intelligence together an impact of 70.7% on pro social behavior. Partially, the result of statistical calculations showed prices at t = 5.965 p = 0.000 (p <0.05) for the correlation between democratic parenting variables with pro social behavior. Price at t = 2.961 p = 0.008 (p <0.05) for the correlation between emotional intelligence variables with pro social behavior, that is to say, in partial democratic parenting emotional intelligence variables correlated and also correlated significantly with pro social behavior.          Â
Keywords: Democratic Parenting, Emotional Intelligence, Pro social Behavior.
Downloads
References
Abdul, A. H. Kecerdasan Emosi dan Hubungan-nya dengan Pencapaian Akademik dan Ting-kah Laku Pelajar. E-journal of UTM. Univer-siti Teknologi Malaysia Skudai: Fakultas Pendidikan
Ali, M. dan Asrori, (2012). Psikologi Remaja. Jakarta: PT Bumi Aksara
Asih, G. Y. dan Pratiwi, M. M. S. Perilaku Pro-sosial ditinjau dari Empati dan Kematangan Emosi. Jurnal Psikologi Universitas Muria Kudus Volume 1, no 1, Desember 2010
Astiko, G. A. dan Budiani, M. S. (2008). Hubu-ngan Kecerdasan Emosi dan Self Efficacy dengan Tingkat Stres Mahasiswa. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Bimbingan. Uni-versitas Negeri Surabaya: Fakultas Psikologi.
Azwar, S. (2005). Reliabilitas dan Validitas (eds 3). Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Azwar, S. (2010). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Baumrind, D. Pola Asuh. http://aryeducation. blogspot.com/2009/03/karya-ilmiah-penga ruh-pola-asuhorang.html
Baron, R. A dan Byrne, D, (2005). Psikologi Sosial (edisi Kesepuluh, jilid 2). Jakarta: Erlangga
Farid, M (2011). Penalaran moral, Kecerdasan Emosi, Religiusitas, dan Pola Asuh Orangtua Otoritatif. Disertasi. UGM: Fakultas Psiko-logi
Goleman, D. (2000). Kecerdasan Emosional untuk Mencapai Puncak Prestasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Goleman, D. (2007). Social Intelligence. Jakar-ta: Gramedia Pustaka Utama
Hudaniah dan Dayakini, T (2012), Psikologi Sosial, Malang: UMM Press
Hurlock, E. B. (2007) Psikologi Perkembangan (edisi kelima), Jakarta: Erlangga
Iskandar (2008). Kecerdasan Emosi dan Komit-men Pekerjaan Dosen di Jambi Universitas Batanghari Jambi: Skripsi. FKIP
Iswantiningtyas, V. R, Pasca A, Santi dan Evita, D. (2012). Pola Asuh Orangtua Demokratis, Kreativitas dan Adversity Quotient Remaja Awal. Jurnal Psikologi Persona Volume 01 no. 01 Juni 2012
Laksana, K. D. (2009). Hubungan empati de-ngan perilaku prososial pada peer educator universitas Katolik Soegijapranata. Skripsi. Universitas Katolik Soegijapranata: Fakultas Psikologi
Malik, M. A. (2003). Masalah Emosional dan Perilaku pada Anak dan Remaja di poliklinik jiwa anak dan remaja RSUPN dr. Cipto-mangunkusumo (RSCM). Jurnal Intelektual, Februari 2003, Vulome 1, no 1. Jakarta
Mulyati. (2007). Hubungan Pola Asuh Demo-kratis Orang Tua Dengan Kemampuan Pe-mecahan Masalah pada Remaja. Jurnal In-tervensi Psikologi (JIP). Universitas Islam Indonesia: Fakultas Psikologi.
Monks, F. J dan Knoers, A. M. P (2006) Psiko-logi Perkembangan (edisi keenambelas), Yogyakarta: Gadjah Mada Universitas Press
Purnamasari, A. E, Endang dan Fadhila, A. (2004). Perbedaan intensi Prososial Siswa SMUN dan MAN di Yogyakarta. Huma-nitas: Indonesia Psychologycal Jurnal Vol.1 No. 1 Januari 2004: 32-42 . UGM: Fakultas Psikolog. Universitas Ahmad Dahlan: Fakul-tasPsikologi
Santrock, John W. (2012). Life-Spand Develop-ment (Perkembangan Masa-Hidup). (edisi Ketigabelas, jilid 1), Jakarta: Erlangga
Santrock, John W. (2007). Remaja (edisi Kese-belas, jilid 1), Jakarta: Erlangga
Santrock, John W. (2007). Remaja (edisi Kese-belas, jilid 2), Jakarta: Erlangga
Sarwono, J. (2010). Mengenal SPSS Statistik 20. Aplikasi untuk Research. Jakarta: Alex-media Komputindo
Suharsono, J T. Fitriyani, A dan Upoyo, A. S. Hubungan Pola Asuh Orangtua terhadap Kemampuan Sosialisasi pada Anak Prase-kolah TK Pertiwi Purwokerto Utara. Jurnal Keperawatan Sudirman (JKS). Universitas Jenderal Soedirman Purwokerto: Jurusan Keperawatan, Prodi keperawatan
Suryabrata, S. (2010). Metodologi Penelitian, Jakarta: PT Rajagrafindo Persada
Suryabrata, S. (2005). Pengembangan Alat Ukur Psikologi, Yogyakarta: Andi Offset
Taylor, S. E. Peplau, L. A. dan Sears, D. O. (2009). Psikologi Sosial (edisi Keduabelas), Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Widiana dan Nugraheni (2010). Hubungan antara Pola Asuh Demokratis dengan Ke-mandirian pada Remaja. Jurnal Psikohuma-nika. Universitas Setia Budi Surakarta
Widiyanti, Anis (2012). Perilaku Agresif Taru-na AKPOL Ditinjau dari kecerdasan Emo-sional dan Kontrol Diri. Tesis. Unika Soegi-japranata: Fakultas Psikologi
The author who will publish the manuscript at Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories, pre-prints sites or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater dissemination of published work