Pola Asuh Otoriter Orang Tua, Kecerdasan Emosi, dan Kemandirian Anak SD

  • Nur Istiqomah Hidayati TK Raden Ajeng Kartini Temandang

Abstract

Abstract. The purpose of the research is to know the correlation between Authoritarian Parenting, student’s Emotional Intelligence with Student’s autonomy. Subjects of the research are 70 person of Elementary School Students grade fifth (5th ) in gugus IV area, Merakurak district, Tuban regency. Data were collected by scales of Authoritarian Parenting, student’s Emotional Intellegence and Student’s self control The partial correlation. The data analysis used multiple regression analysis and than partial correlations. Results of multiple regression analiysis showed that the Authoritarian Parenting and student’s Emotional Intellegence have a significant relation with students’ autonomy. The partial correlation of Authoritarian Parenting and students’ autonomy have a significant correlation to negative side. The partial correlation of Emotional Intellegence and students’ autonomy have a significant correlation to positive side. Authoritarian parenting and student’s emotional intelligence give effective contibution to Student’s autonomy about 55,2 %.

Keywords: Authoritarian parenting, emotional intelligence, students’ autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustian, A.G. (2005). Rahasia Sukses Mem-bangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual ESQ Emosional Spiritual Question. Jakarta: Arga.

Alwisol. (2008). Psikologi Kepribadian. Malang: Universitas Muhammadiyah.

Anggraeni, D . K. (2011). Pola Asuh Orang Tua dan Kemandirian Remaja. Jurnal Trisula volume IV.

Azwar, S. (2012). Reliabilitas dan Validitas Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Badan Koordinasi Keluarga Berencana Nasio-nal. (2005). Modul Bina Keluarga Balita. Penulis.

Bahri, D.S. (2004). Pola Komunikasi Orang Tua dan Anak dalam Keluarga (sebuah perspektif Pendidikan Islam). Jakarta: Rine-ka Cipta.

Baraja A.B. (2008). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Studio Press.

Departemen Agama RI. (1989). Alqur’an dan Terjemahannya. Surabaya: Mahkota.

Departemen Pendidikan Nasional. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Desmita. (2007). Psikologi Perkembangan. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Desmita. (2011). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Esturahmi, P. (2012). Hubungan Pola Asuh Otoriter dengan Kemandirian Siswa Ditin-jau dari Jenis Kelamin. Thesis, tidak di-terbitkan, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya.

Eugenia, S. (2000). Parent-Child Relationship in Italians Families: Connectedness and Autonomy in the Transisition to Adulthood. Psicologia Teoria e Pesquisa Jan-Abr Vol. 16 n I.PP. 023-030.

Goleman, D. (2007). Kecerdasan Emosi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Hadi, S. (2004). Statistik.Yogyakarta: Andi.

Hadi, S. (1987). Metodolgi Riset.Yogyakarta: Andi.

Hurlock, EB. (1980). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Irsyadi, AY. (2012). Pengaruh Bimbingan Karir dan Pola Asuh Orang Tua terhadap Kemandirian Siswa dalam Memilih Karir. Jurnal Universitas Yogyakarta di http:// www.eprints.uny.ac.id.

Myers, D G. (2012). Psikologi Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.

Santrock, J. W. (2011). Masa Perkembangan Anak. Jakarta: Salemba Humanika.

Soetjiningsih. (1995). Tumbuh Kembang Anak. Jakarta: EGC.

Septiari. (2009). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kecerdasan Emosi Anak Pra Sekolah di TK Bustanul Atfal Kota Gede Jogjakarta. Skripsi, tidak diterbitkan, STIKES Surya Global Jogjakarta.

Sholeh, A.R. (2008). Psikologi: Suatu Pengan-tar Dalam Perspektif Islam. Jakarta: Ken-cana.

Sugiono. (1992). Metode Penelitian Adminis-trasi. Bandung: Alfabeta.

Suharnan. (2012). Pengembangan Skala Kemandirian. Jurnal Psikologi Persona, Volume I Nomor 02 September.

Walgito. (2010). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi.

Yusuf. (2008). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Published
2014-12-20
Section
Articles