Kecerdasan Emosi, Kecerdasan Spiritual dan Perilaku Prososial Remaja

  • Ermi Yantiek Alumni Program Magister Psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya

Abstract

Abstract. Purpose of this study is to determine a relationship between emotional intelligence and spiritual intelligence with pro social behaviour of adolescents. The research sample are students of SMA N 1 Gresik which amount is 124 people using purposive random sampling technique. Data analysis and regretion analysis are obtainable from the results count in the amount of 9.667 with p<0,01 (p = 0,000), which means there are significants relationship between emotional quotions with pro social behaviour of adolescents; data analysis of spiritual intelligence variabel with pro social behaviour of adolescents are obtainable from t counts > t table with p = -2,754 (p<0,01) that means there there are significants relationship between spiritual quotions with pro social behaviour of adolescents. Percentage of emotional intelligence and spiritual intelligence’s effective donation with pro social behaviour of adolescents are 72, 3 %.

Keyword: Emotional Quotient (EQ), Spiritual Quotient (SQ), Pro social behaviour of adolescents

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustian, A.G. (2003). Rahasia Sukses mem-bangun ESQ Power, sebuah Inner journey Melalui Ihsan. Jakarta: Penerbit Arga.

Agustian, A.G. (2004). Rahasia Sukses Mem-bangun Kecerdasan Emosi

dan Spiritual (ESQ) Berdasarkan 6 Rukun Iman dan 5 rukun islam. Jakarta: Penerbit Arga.

Arikunto, S. (2003). Prosedur Penelitian. Jakar-ta: Rineka cipta.

Awangga, N. (2008). Tes EQ plus Menakar peluang Sukses Anda dengan Uji Latih Kecerdasan Emosi. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.

Buzan, T. (2003). The Power OF Spiritual Intelegence sepuluh cara jadi orang cerdas secara spiritual. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Doe, & W. (2001). 10 Prinsip perenung menumbuhkan dan merawat sukma anak anda. Bandung: Kaifa.

Doe. (2002). SQ Untuk Ibu : Cara cara praktis dan inspiratif untuk mewujudkan keten-traman ruhani. Bandung: Kaifa.

Goleman. (2003). Kecerdasan Emosi untuk mencapai puncak. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Gunawan, A. (2000). Sosiologi pendidikan suatu analisis sosiologi tentang pelbagai Problem Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Gunarsa, S. (2003). Psikologi Perkembangan anak remaja. Jakarta: Gunung Mulia.

Hadi, S. (2003). Metodologi Research. Jogja-karta: Fakultas Psikologi UGM.

Hurlock, EB. (2003). Psikologi Peerkembangan anak jilid 2. Jakarta: Erlangga.

Kartono & G, Dali. (2000). Kamus psikologi. Bandung: Pioner Jaya.

Mustamir. (2008). Potensi SQ, EQ Dibalik ayat ayat al fatihah. Yogyakarta: Diva Press.

Nadhirin. (2009). Empat Type Kecerdasan manusia. Jakarta: Rieneka cipta.

Ngermanto, A. (2003). Quantum: QUOTIENT: Cara Praktis Melejitkan SQ, EQ, sq yang harmonis. Bandung: Nuansa.

Sarwono, S.W. (2000). Psikologi remaja (Edisi Enam). Jakarta : Rieneka Cipta.

Soekanto, S. (2003). Sosiologi Suatu Pengan-tar. Jakarta: Yayasan Penerbit Universitas Indonesia.

Suharsono. (2005). Melejitkan IQ, IE, dan IS. Depok: Inisiasi press.

Sukadir. (2002). Hubungan antara kecerdasan emosional dan Interaksi sosial dengan perilaku Delinkuen pada remaja. Tesis, tidak diterbitkan, Psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya.

Sukidi. (2004). Rahasia Sukses Hidup Bahagia, Mengapa SQ lebih penting dari pada IQ, EQ. Jakarta: Gramedia.

Soemanto, W. (2003). Psikologi Kepribadian. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Wangmuba. (2009). Psikologi Sosial, Psikologi Umum, prososial remaja dan faktor faktor yang mempengaruhi. Materi Kuliah Psiko-logi.

Zohar. (2001). SQ: Memanfaatkan Kecerdasan Spiritual dalam berfikir Integralistik dan Holistik untuk memaknai kehidupan. Bandung: Mizan.

Published
2014-12-20
Section
Articles