Kecerdasan Emosi, Persepsi terhadap Pendidikan Karakter Cinta Damai dan Penyesuaian Diri Remaja
Abstract
Abstract. The purpose of this study to examine the relationship of emotional intelligence and perception of the peace-loving character education to adolescent adjustment. The subjects of this study were 150 high school students in the country I Ketapang Sampang. Data collected melui scale of emotional intelligence, perception and character education peaceful adjustment. Data analysis using regression and correlation techniques. The results of the study show that there is no correlation between emotional intelligence and adolescent adjustment. However, different results indicated that there is significant and positive relationship between perceptions of peace-loving character education with adolescent adjustment.
Keywords : Emotional Intelligence, Perception of Peace-Loving Character Education, Adolescent Adjustment.
Downloads
References
Ali, M. & Asrori, M. (2005). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT. Bumi Aksar.
Atkinson, R. L. dkk. (1987). Pengantar Psiko-logi I. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Fatimah, N. (2006). Psikologi Perkembangan. Bandung: Pusaka Setia.
Fitri Z. A. (2012). Pendidikan Karakter Ber-basis Nilai Etika Di Sekolah. Jogjakarta: Ar-Ruzz media.
Ghufron, N. M & S. Risnawita, R. (2010). Teori-Teori Psikologi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media Group.
Goleman, D. (2000). Emotional Intelligence. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Gunarsa, D. S & Ny, Y. Singgih. (2008). Psiko-logi Perawatan. Jakarta:
Gunung Mulia.
Hadi, S. (2004). Statistik Jilid 2. Yogjakarta: Andi Offset.
Hadi, S. (2004). Analisis Regresi. Yogyakarta: Andi Offset.
Harmoko, R., Agung. (2005). Kecerdasan Emo-sional, dari Binuscareer.com.
Hartono, A., dan Sunanro. (1995). Perkem-bangan Peserta Didik. Jakarta: Rineka Cipta.
Himpsi. (2011). Pendidikan Karakter Perspektif Guru Dan Psikolog. Malang: Selaras.
Jumiadi, K. (2001). Hubungan Antara Konsep Diri Dan Kecerdasan Emosional Dengan Penyesuaian Diri Pada Remaja. Tesis, tidak dipublikasikan, Universitas Tujuh Belas Agustus Surabaya.
Kartono, K. (2000). Hygiene Mental. Bandung: Mandar Maju.
Kurniyani, Y. (2001). Korelasi Antara Kecer-dasan Intelektual Dan Kecerdasan Emosi-onal Dengan Penyesuaian Diri Remaja. Tesis, tidak dipublikasikan, Universitas Tujuh Belas Agustus Surabaya.
Marliany, R. (2010). Psikologi Umum. Ban-dung: Pustaka Setia.
Notoatmodjo, S. (2010). ILMU Perilaku Kese-hatan. Bandung: Pustaka Setia.
Papalia, E.D., Old. W. S & Feldman. D. R. (2008). Human Development, Edisi Kesem-bilan, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Poerwati, E., dan Nurwidodo. (2000). Perkem-bangan Peserta Didik. Malang: Universitas Muhammadiyah.
Rakhmat, J. (2007). Psikologi Komunikasi (Edisi Revisi). Bandung: Rosda Karya.
Sahrah, A. (2004). Persepsi Terhadap Kepe-mimpinan Perempuan. Anima: Indo Psycho-logical Journal Vol. 19 No. 03.
Schneiders, A. (1964). Personal Adjustment and Mental Health. New York: Rinehart & Winston.
Sobur, A. (2009). Psikologi Umum. Bandung: Pustaka Setia.
Sulistyowati, E. (2012). Implementasi Kuriku-lum Pendidikan Karakter. Jogjakarta: Citra Ajai Parama.
Sunarto & Hartono, B. Agung. (1995). Perkem-bangan Peserta Didik. Jakarta: Rineka Cipta Wahjosumidjo.
Sundari, S. (2005). Kesehatan Mental Dalam Kehidupan. Jakarta: Rineka Cipta.
Syamsuddin, A. (2000). Psikologi Kependi-dikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Triatmanto. (2010). Tantangan Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah. Jurnal Cakrawala Pendidikan. Th. XXIX, Edisi Khusus Dies Natalis UNY Mei 2010.
Walgito, B. (2003). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi Offset.
___. Psikologi Sosial Suatu Pengantar Yogya-karta: ANDI, Edisi Revisi.
Wihastuti, T. S. (2012). Korelasi Antara Konsep Diri Dan Kecerdasan Emosional Dengan Penyesuaian Diri Remaja. Tesis, tidak dipublikasikan, Universitas Tujuh Belas Agustus Surabaya.
Wipperman, J. (2007). Meningkatkan Kecer-dasan Emosi; Program Praktis Untuk Merangsang Kecerdasan Emosional Anda. Jakarta: Prestasi pustaka.
Www.tempointeraktif.com/hg/kolom/…/kol, -315,Id.html diakses hari minggu 20 Desem-ber 2012 pukul 18.50 WIB.
Yusuf, S. (2007). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Yapono. F. dkk. (2013). Self-Leadership Dan Penyesuaian Akademik Mahasiswa Baru. PERSONA Jurnal Psikologi Indonesia Volume 2 Nomor 01 Januari.
The author who will publish the manuscript at Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories, pre-prints sites or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater dissemination of published work