Terapi Neuro Linguistic Programming (NLP) untuk meningkatkan resiliensi pada remaja dengan Non-Suicidal Self Injury (NSSI)
Abstract
Abstract
Adolescents with non-suicidal self-injury (NSSI) are vulnerable to resilience or resilience to their problems. Resilience is an important part for adolescents to have in order to overcome their problems. One of the psychological interventions that can be done is to increase resilience by using the Neuro-Linguistic Therapy Program (NLP), in which this therapy focuses on thinking patterns and information processing so that adolescents can practice independently when the desire to hurt themselves arises. This study aims to determine the effectiveness of NLP therapy to increase the resilience of adolescents with NSSI. This research is a quantitative study using a pre-experimental design approach with one group pretest-posttest design. The data collection method used was the Self-Harm Behavior Questionnaire (SHBQ) scale to determine the NSSI behavior in adolescents, and to use a resilience scale before and after therapy to measure the results of NLP therapy treatment. Participants in this study were students with NSSI behavior consisting of three female students and two male students. The results showed that NLP therapy was effective in increasing the resilience of students with NSSI. The implications and limitations of the study are discussed.
Keywords: Adolescent Resilience; Neuro Linguistic Programming Therapy; Non-Suicidal Self Injury.
Abstrak
Remaja dengan non-suicidal self-injury (NSSI) rentan dengan ketahanan atau resilien dalam menghadapi permasalahannya. Resilien menjadi bagian penting untuk dimiliki remaja agar dapat mengatasi permasalahannya. Salah satu Intervensi psikologi yang bisa dilakukan adalah meningkatkan resiliensi dengan menggunakan terapi Neuro Linguistic Program (NLP), yang mana terapi ini berfokus pada pola pikir dan pengolahan informasi sehingga remaja dapat mempraktikkan secara mandiri di saat keinginan untuk menyakiti diri sendiri muncul. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas terapi NLP untuk meningkatkan resiliensi remaja dengan NSSI. Penelitian ini berupa penelitian kuantitatif menggunakan pendekatan pre-experimental design dengan one group pretest posttest design. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah skala Self Harm Behaviour Questionnare (SHBQ) untuk mengetahui perilaku NSSI pada remaja, serta menggunakan skala resiliensi sebelum terapi dan sesudah terapi untuk mengukur hasil dari perlakuan terapi NLP. Partisipan dalam penelitian ini adalah siswa yang memiliki perilaku NSSI yang terdiri dari tiga siswi perempuan dan dua siswa laki-laki. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Terapi NLP efektif meningkatkan resiliensi siswa dengan NSSI. Implikasi dan keterbatasan penelitian dibahas.
Kata Kunci: Non-Suicidal Self Injury; Resiliensi Remaja; Terapi Neuro Linguistic ProgrammingDownloads
References
Abidin, Z. (2011). Pengaruh pelatihan resiliensi terhadap perilaku asertif pada remaja. Jurnal Pamator, Volume 4(No 2), 129–136.
Andreas, S., & Faulkner, C. (2008). NLP: The New Technology Of Achievement (Edisi Indo). Pustaka BACA.
Anesty, E. (2015). Konseling Rational Emotive Behavioral dengan Teknik Pencitraan untuk Meningkatkan Resiliensi Mahasiswa Berstatus Sosial Ekonomi Lemah. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 66. https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v5i1.4495
Anjomshoaa, H., Moharer, G. S., & Shirazi, M. (2020). Comparing the Effectiveness of Training Cognitive Behavioral Therapy and Neuro-linguistic Programming Strategies on Enhancing Resilience of High School Students in Kerman , Iran. 8(80), 11877–11889. https://doi.org/10.22038/ijp.2020.49918.3984
Aunillah, F., & Adiyanti, M. G. (2015). Program Pengembangan Keterampilan Resiliensi untuk Meningkatkan Self-esteem pada Remaja. Journal Of Professional Psychology, 1(1), 48–63.
Hurlock. (2010). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (Edisi Keli). Jakarta: Erlangga.
Khalifah, S. (2019). Dinamika Self-Harm pada Remaja.
Maesaroh, S., Sunarti, E., & Muflikhati, I. (2019). Ancaman, Faktor Protektif, dan Resiliensi Remaja di Kota Bogor. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 12(1), 63–74. https://doi.org/10.24156/jikk.2019.12.1.63
Mastika, R. (2012). Neuro Linguistic Programming ( NLP ) untuk Mengatasi Depresi pada Penyandang Tuna Daksa yang Mengalami Kecelakaan Lalu Lintas Di BBRSBD Surakarta. 1–19.
Mastika, R. (2016). Neuro Linguistic Programming ( NLP ) untuk Mengatasi Depresi pada Penyandang Tuna Daksa yang Mengalami Kecelakaan Lalu Lintas Di BBRSBD Surakarta [Universitas Muhammadiyah Surakarta]. In Gower Handbook of People in Project Management. https://doi.org/10.4018/978-1-61520-753-4.ch012
Nabiela, & Savitri, D. (2016). Kesepian Dan Keinginan Melukai Diri Sendiri Remaja. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(2), 185–198. https://doi.org/10.15575/psy.v2i2.459
Ong, A. D., Bergeman, C. S., Bisconti, T. L., & Wallace, K. A. (2006). Psychological resilience, positive emotions, and successful adaptation to stress in later life. Journal of Personality and Social Psychology, 91(4), 730–749. https://doi.org/10.1037/0022-3514.91.4.730
Pasudewi, C. (2018). Resiliensi Pada Remaja Binaan Bapas Ditinjau Dari Coping Stress. Intuisi : Jurnal Psikologi Ilmiah, 6(2), 92–97.
Potter, D. (2010). Psychosocial well-being and the relationship between divorce and children’s academic achievement. Journal of Marriage and Family, 72(4), 933–946. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2010.00740.x
Prasanti, D., & Prihandini, P. (2019). Analisis Teori Konstruksi Sosial dalam Fenomena Aksi Menyakiti Diri bagi Remaja dalam Media Online Tirto.id. Jurnal Nomosleca, 5(2), 126–138. https://doi.org/10.26905/nomosleca.v5i2.3226
Prasetya, T. (2013). The Art of Enjoying Life. Gramedia Pustaka Utama.
Rahmawati, E. (2016). Penerapan Terapi NLP (Neuro Linguistic Programming) untuk Menurunkan Kecemasan Berbicara Di Depan Umum pada Siswa Kelas XI Sma Negeri 2 Pare. Jurnal BK., 4(3), 645–659. https://doi.org/10.4018/978-1-61520-753-4.ch012
Ratnawati, A. (2015). Uji validitas dan Reliabilitas Instrumen Self-Harm Behavior Questionnaire (SHBQ) Versi Bahasa Indonesia.
Reivich, Seitte, & Dimascio, J. (2018). Building resilience. Aviation Week and Space Technology, 180(15), 52–54. https://doi.org/10.7748/ns.26.32.16.s21
Riskesdas. (2013). Riset Kesehatan Dasar.
Ruswahyuningsih, M. C., & Afiatin, T. (2015). Resiliensi pada Remaja Jawa. Resiliensi Pada Remaja Jawa, 1(2), 96–105. https://doi.org/10.22146/gamajop.7347
Septiawati, K. (2018). Resiliensi pada Narapidana Perempuan pada Kasus TIPIKOR di Lembaga Pemasyarakatan Perempuan Kelas IIA Palembang (Vol. 11, Issue 11). https://doi.org/10.1063/1.4914609
Sholih, Rochani, Khairun, D. Y., & Hakim, I. Al. (2014). Meningkatkan Resiliensi Remaja melalui Bibliocounseling. UNTIRTA.
Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15(3), 194–200. https://doi.org/10.1080/10705500802222972
Stefani Dipayanti, & Lisya Chairani. (2012). Locus Of Control dan Resiliensi Pada Remaja Yang Orang Tuanya Bercerai. Jurnal Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim Riau, 8(Juni), 15–20.
Valentina, M. (2016). Resiliensi siswa SMA Negeri 1 Wuryantoro. 39(5), 97. http://repository.usd.ac.id/id/eprint/6196
Whitlock, J., Exner-Cortens, D., & Purington, A. (2014). Assessment of nonsuicidal self-injury: Development and initial validation of the Non-Suicidal Self-Injury-Assessment Tool (NSSI-AT). Psychological Assessment, 26(3), 935–946. https://doi.org/10.1037/a0036611
Wiwoho. (2008). Understanding NLP. Indo NLP.
Wrastari, A. (2003). Pengaruh Pemberian Pelatihan Neuro Linguistic Programming ( NLP ) Terhadap Peningkatan Penerimaan Diri Penyandang Cacat Tubuh Pada Remaja Penyandang Cacat Tubuh di Pusat Rehabilitasi Panti Sosial Bina Daksa “ Suryatama .” 5, 17–35.
The author who will publish the manuscript at Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories, pre-prints sites or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater dissemination of published work