Penerapan Metode Bermain Peran untuk Meningkatkan Kemampuan Bersosialisasi Pada Pendidikan Anak Usia Dini

  • Nurul Aida Fakultas psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Rr. Amanda Pasca Rini Fakultas psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya

Abstract

This study aims to contain a statement that proves the influence the play of role methods to social skills of children. The subjects were 15 children and the characteristics of the subjects are: a ) children aged 4-5 years ( group A ) , b ) indicates a low social skills. The study design used one group pre - test - post - test design. Measuring instruments in this study used the Social Ability Scale from Likert Scale adaptation ( Scale Social Ability ) . Method of analysis used Mann - Whitney / Wilcoxon , to know descriptives Statistics for different test scores of pre - test and post - test . The Results of Mann - Whitney / Wilcoxon inter- rater high enough ( pre - test and post-test 86.80 154.07 . Results of Mann - Whitney / Wilcoxon shows that learning to play of role method can improve social skills of early childhood ( p = 0.000 ).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nurul Aida, Fakultas psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
Untag Surabaya
Rr. Amanda Pasca Rini, Fakultas psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
Untag Surabaya

References

Abidin, Y. (2009). Bermain Pengantar bagi Penerapan Pendekatan Beyond Centers and Circle Time (BCCT) dalam Dimensi PAUD. Bandung: Rizqi Press.

Azwar, S. (2010). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Berk,L.E, (1992). Children’s Private Speech : An Overview Of Theory And The Status Of Research. In R.M. Diaz & L.E. Berk (Eds), Private Speech : From Social Interaction To Self Regulation. UK : Lawrance Erlbaum Associates

Chaplin, J.P. (2004). Kamus Psikologi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Depdikbud.1994 Kurikulum Taman Kanak-kanak. Jakarta.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 1999. Pedoman Pembelajaran Bidang Pengembangan Kognitif Pendidikan Taman Kanak-kanak

Hurlock, Elizabeth B. (1978). Child Development. 6th Ed. Tokyo: McGraw Hill Inc. International Student Ed.

Hurlock, B. Elizabeth. (1997). Perkembangan Anak Jil. I. Jakarta Erlangga

Hurlock, E.B. (2005). Perkembangan Anak Jilid 2. Alih Bahasa: Dr. Medmeitasari Tjandrasa. Jakarta: Erlangga

Hurlock, E.B. (2008). Perkembangan Anak Jilid 1 Edisi Keenam Alih Bahasa: Meitasari Tjandrasa dan Muslichah Zarkasih. Jakarta. Erlangga

Helms, D. B & Turner, J.S., (1983), Exploring Child Behavior, New York : Holt Rinehartand Winston.

Kemendiknas, (2012). Kurikulum Taman Kanak-kanak Pedoman Pengembangan Program Pembelajaran di TK. Jakarat

Mehibin, S. (1995). Psikologi Belajar, Ciputra: Logos Wacana Ilmu

Nugraha A, (2006). Metode Pengembangan Sosial Emosional. Jakarta. UT

Nurani, Sujiono, Yuliani (2009). Konsep dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indek

Seto, Mulyadi. 2004. Bermain dan Kreativitas, Upaya mengembangkan Kreativitas Anak melalui Kegiatan Bermain, Jakarta:Papas SinarSinanti

SkalaLikert,http://id.wikipedia.org/wiki/Skala_Likert, akses 2 Nopember 2014

Tim Penyusun Kamus Pembinaan dan Pengembangan Bahasa. 1997. Kamus Besar Bahasa IndonesiaEdisi Kedua, Cetakan Kesepuluh. Jakarta: BalaiPustaka.

Undang-undang No.20 Tahun 2003. Pasal1 angka 14. Tentang Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Uno, Hamzah. 2008. Model Pembelajaran, Bumi Aksara

Published
2015-12-16
Section
Articles