Pola Asuh Demokratis dan Kecerdasan Emosional dengan Prestasi Belajar Siswa-Siswi SMP Bilingual
Abstract
This study aimed to analyze the relationship tendency democratic
parenting and emotional intelligence and academic achievement Bilingual junior
students. Subject reaserch are 124 male and female students grade 7 junior
Bilingual tepadu Junwangi-Krian. The implementation of data collection is done in
junior high school student and Bilingual Integrated. Distributed measurement scale
consists of two questionnaires: 1) Democracy parenting scale, 2) emotional
intelligence scale. The result show F regression = 2.898 de-ngan p = 0.059 (p>
0.05) , this means that there is no significant relationship between democratic
parenting and emotional maturity with Academic Achievement.
Keywords : learning achievement, parenting Democracy, emotional intelligence
Downloads
References
Alwisol. (2008). Psikologi Kepribadian.
Malang: Universitas
Muhammadiyah.
Azwar, S. (2002). Penyusunan Skala Psikologi.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Azwar, S. (2002). Sikap Manusia Teori dan
Pengukurannya. Yogyakarta:
Pustaka Pelajar.
Azwar, S. (2007). Reliabilitas dan Validitas.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Goleman, D. (1997). Emotional Intelegence
(Kecerdasan Emosional)
Terjemahan T. Hemaya. Jakarta :
Gramedia Pustaka Utama.
Hadi, S. (2000). Statistik. Jilid 2. Yogyakarta :
Andi
Kartono, K. (1995). Psikologi Remaja.
Bandung. PT. Bandar Maju.
Matulessy A, (2002), Psikologi Sosial, Hand
Out, Program Studi Magister
Psikologi, Universitas 17 Agustus
, Surabaya.
Rahayu, C. (2008). Hubungan Antara
Kematangan Emosi dan
Konformitas dengan Perilaku
Agresif pada Suporter Sepak Bola.
Skripsi. Surakarta : Fakultas
belajar, di kemudian hari disarankan untuk
mengkaitkan dengan variabel lain untuk
disertakan dalam penelitiannya, masih
banyak variabel lain yang dapat
direncanakan untuk penelitian dalam
hubungannya dengan prestasi belajar siswasiswi.
Faktor ekstern dan intern perlu
diperhatikan guna meningkatkan prestasi
belajar. Hal ini diharapkan dengan
memperhatikan faktor tersebut akan
memudahkan orangtua dalam memahami
hal-hal apa saja yang dibutuhkan guna
meningkat prestasi belajar anak.
Psikologi Universitas
Muhammadiyah Surakarta.
[online]. Diakses pada tanggal 28
februari 2013.
Riyanto, Y. (2001). Metodologi Penelitian
Pendidikan. Surabaya : SIC
Santrock, J.W. (2003). Adolescence
Perkembangan Remaja, edisi 6
hal. 185.9. Jakarta : Erlangga
Santrock, J.W., (2009). Psikologi Pendidikan.
Jakarta : Salemba Humanika
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor
Yang Mempengaruhi. Jakarta:
PT.Rineka Cipta.
Suharnan. (2012). Pengembangan Skala
Kemandirian. Jurnal Psikologi
Persona, Volume I Nomor 02
September.
Suryabrata, S, (2000). Pengembangan Alat
Ukur Psikologi. Yogyakarta, Andi
Offset.
Paramitasari, R & Alfian, I, N. (2012).
Hubungan Antara Kematangan
Emosi Dengan Kecenderungan
Memaafkan Pada Remaja Akhir.
Jurnal Psikologi Pendidikan dan
Perkembangan, Vol 1 No 2.
The author who will publish the manuscript at Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories, pre-prints sites or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater dissemination of published work