Pola Asuh Demokratis, Kepercayaan Diri dan Kemandirian Mahasiswa Baru
Abstract
Abstract. The purpose of this research was to examine the relation between democratic-parenting and self confidence with independent new college student. The subject of the study were 131 new college student of faculty preaching the state islamic institute sunan ampel surabaya. Data were collected by scale of democratic-parenting, self confidence and independent scale. The data analysis used multiple regression analysis showed that the democratic-parenting anda self confidence have a significant relation with independent new college student. The result of correlation analysis between either democratic-parenting or self confidence with independent showed a positive correlation signifycantly. Variables of democratic parenting and self confidence give effecttive contribution toward independent new college student about 51,3%.
Key words : Democratic-Parenting, Self Confidence, Independent New College Student.Downloads
References
Afiatin, T. 1993. Persepsi Laki-Laki Dan Perem-puan Terhadap Kemandirian. Jurnal Psiko-logi. No. 20 Hal 7-13. Yogyakarta : Fakultas Psikologi UGM
Alsa, Asmadi. 2006. Hubungan Antara Dukungan Sosial Orang Tua Dengan Kepercayaan Diri Remaja Penyandang Cacat Fisik. Semarang : Jurnal Psikologi. No.1. 47-48.
Amini, Y. S. 2012. Handout Kuliah Psikologi Online. Surakarta: Universitas Negeri Muham-madiyah. Didownload di Impianne, Wonocolo Pada Hari Jum’at, 19 Oktober 2012, Jam 16.03 Wib.
Anggelis, De. 1997. Percaya Diri Sumber Sukses Kemandirian. Jakarta : Gramedia.
Arikunto, Suharsimi, 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : PT. Rineka Cipta.
Asri, M. D. 2008. Hubungan Pola Asuh Otoriter Dengan Kemandirian Dan Kepercayaan Diri Siswa SLTPN Kota Denpasar. Surabaya : Tesis Tidak Dipublikasikan Universitas Tujuh Belas Agustus.
Atkinson L. R dkk. 1983. Pengantar Psikologi Edisi Kedelapan Jilid Satu. Jakarta : Erlangga.
Azwar, Saifuddin. 2012. Reliabilitas dan Validi-tas. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
___. 2011. Penyusunan Skala Psikologi. Yogya-karta : Pustaka Pelajar.
Barnadib, S.I. 1986. Pengantar Pendidikan Siste-matis. Yogyakarta : FIP IKIP Yogyakarta.
Basri, Hasan. 2000. Remaja Berkualitas (Proble-matika Remaja Dan Solusinya). Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Dariyo, Agus. 2004. Psikologi Perkembangan Remaja, Ghalia Indonesia.
Desmita. 2007.Psikologi Perkembangan Remaja. Bandung. Rosda Karya.
__. 2011.Psikologi Perkembangan Peserta Didik; Panduan Bagi Orang Tua Dan Guru Dalam Memahami Psikologi Anak Usia SD, SMP,dan SMA. Bandung : Rosda Karya.
Effendi. 2002. Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis Orang Tua Dan Motivasi Kompe-tensi Daya Kraetifitas Remaja. Surabaya : Tesis Tidak Dipublikasikan Universitas Tujuh Belas Agustus
Fatimah, E. 2008. Psikologi Perkembangan: Perkembangan Peserta Didik. Bandung : Pustaka Setia.
Fuhrmann, B.S. 1990. Adolescence, Adolesctent. Second Edition. Glenview, Illinois : Scoot, Foresmant and Company
Ghufron.M. & Risnawita S. R. 2010. Teori-Teori Psikologi. Bandung : Ar- Ruz.
Gunarsa, Ny. Singgih D. G. 2004. Psikologi Praktis: Anak, Remaja Dan Keluarga. Jakarta : PT. BPK Gunung Mulia.
__. 2000. Psikologi Untuk Keluarga. Jakarta : BPK Gunung Mulia .
Hadi ,Sutrisno. 2004.Statistik Jilid 2. Yogyakarta : Andi Offset.
Hadi, Sutrisno.2004. Analisis Regresi. Yogyakar-ta : Andi Offset.
Hurlock, B. Elizabet. 1980. Psikologi Perkem-bangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta : Erlangga.
Http://Www.Sunanampel.Ac.Id/Index.Php?Option=Com_Content&View=Article&Id=108&Itemid=290&Lang=In, Diakses di warnet impian_net, pada hari selasa 18 Februari 2013 jam 07.30 Wib.
Ilmi, Muhammad. 2004. Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Remaja. Tesis Tidak Dipublikasikan. Surabaya : Uni-versitas Tujuh Belas Agustus.
Lauster, Peter. 2002. Tes Kepribadian (Terje-mahan Cecilia, G. Sumekto). Jakarta: Bumi Aksara.
Monks, F. J., Knoers, A. M. P., Haditono, S. R. 2004. Psikologi Perkembangan: Pengantar Dalam Berbagai Bagainnya. Yogyakarta : Gadjah Mada Universty Press.
Mu’tadin. Z. 2002. Kemandirian sebagai kebu-tuhan psikologis remaja. www.ukele.ac. uk/interact/childs.html. di akses di impian_net, senin, 01 Oktober 2012, pada jam 12.00 Wib.
Nurhayati, Eti. 2011, Psikologi Pendidikan Inova-tif. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Pratomo, Wahyu. 2010. Hubungan Antara Kemandirian Dan Kepercayaan Diri Dengan Kemampuan Menyelesaikan Masalah Pada Siswa SMAN I Cawas. Tidak Dipublikasikan. Surakarta : Universitas Sebelas Maret.
Papalia E. Diane, dkk. 2008. Human development (Psikologi Perkembangan) Bagian V s/d IX. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.
Riduwan.2010. Metode Dan Teknik Menyusun Tesis. Bandung : Alfabeta.
Santrock ,W. J. 2003. Adolescence Perkemba-ngan Remaja. Jakarta : Erlangga.
__2002. Life – Span Development : Perkemba-ngan Masa Hidup Edisi Kelima Jilid 2. Jakarta : Erlangga.
__.2007. Remaja Edisi Sebelas Jilid Dua. Jakarta : Erlangga.
Saragih, Sahat. 2007. Hubungan Antara Tingkat Kemandirian Dan Kematangan Emosi Dengan Sikap Mengendara Aman. Jurnal Psikologi Volume III.Nomor. 02 November. Hal 31-34.
Sarwono W. S. 2011.Psikologi Remaja Edisi Revisi. Jakarta : PT.Grafindo Persada.
Sochib, Mochammad. 2000. Pola Asuh Orang Tua Dalam Membantu Disiplin Diri. Jakarta : PT. Rineka Cipta.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung : ALFABETA,
Suharnan. 2012. Pengembangan Skala Kemandi-rian. PERSONA Jurnal Psikologi Indonesia Volume I Nomor 02 September.
Suryabrata, Sumadi. 2011. Metodologi Penelitian. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.
___. 2005. Pengembangan Alat Ukur Psikologis, Yogyakarta : Andi Offseet.
Steinberg, L. 2002. Adolescence. Sixt edition. New York : McGraw-Hiil.
Umar, Totong. 2011. Pengaruh Outbond Training Terhadap Peningkatan Rasa Percaya Diri Kepemimpinan Dan Kerjasama Tim, Jurnal Ilmiah SPIRIT, ISSN; 1411-8319 Vol. 11 No. 3
Widiantari, Femilia.2010. Kontribusi Kemandi-rian Terhadap Kemampuan Pemecahan Masa-lah (Problem Solving) Pada Remaja. Peneli-tian Tidak Dipublikasikan Fakultas Psikologi Universitas Gunadharma.
Yusuf , Syamsu. 2011. Psikologi Perkembangan Anak & Remaja. Bandung : Rosda karya
The author who will publish the manuscript at Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories, pre-prints sites or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater dissemination of published work