ANALISIS BIAYA INVESTASI PERKERASAN LENTUR DAN PERKERASAN KAKU (Studi Kasus Pada Ruas Jalan Akses Rusun PPI_TPI Romokalisari Surabaya)

  • Eko Juli Prasetya Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Risma Marleno Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Hanie Teki Tjendani Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
Keywords: Comparison Cost, Flexible Pavement, Rigid Pavement

Abstract

Roads are the main means of transportation to reach a destination from one place to another. The research objective is to find the project design and project costs for the rigid pavement for the flexible pavement on the access road of Rusun TPI-PPI Romokalisari Surabaya, and find a comparison of project costs. Comparison of the cost of a rigid pavement project against Flexible pavement on the access road of the Rusun TPI-PPI Romokalisari Surabaya for a period of 10 and 20 years. Data collection techniques using secondary. Data analysis in this study uses a technical analysis of the comparison of flexible pavement and rigid pavement in terms of cost. Based on the results of the technical analysis of the following flexible road pavement projects: 1) AC-WC Layer = 5 cm; 2) AC-BC layer = 5 cm; 3) 100% Class A (CBR) Subgrade Soil = 30 cm. Rigid pavement has a thickness of concrete plate K. 400 = 28 cm, Base layer Class A = 20 cm, Land Concrete K. 125 = 15 cm. Likewise, the results of Dowel and Tiebar rigid pavement test length Dowel Iron = 45 Cm, ​​Spacing Distance = 30 Cm, Ruji Diameter = 32 mm. While the Calculation Results of Tie Bar Length of Iron Tie Bar = 84 Cm, Distance Between Tier Bars = 60Cm, Diameter of Tie Bar = 20mm. Construction costs Rigid Pavement in terms of the planned age of 10 Years of the planned age of 10 and 20 years /(UR.20) which has lower costs compared to the flexible pavement of Rp. 9,924,703,104.44 or 19.88%.

 

/(UR.10) has a lower cost compared to rigid pavement of Rp. 1,202,554,040.87 or 7.30%. Similarly, rigid Pavement is also recommended in terms

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aly M. A., (2004). Tekhnologi Perkerasan Jalan Beton Semen 2004, Yayasan Pengembang Tekhnologi dan Manajemen, Jakarta Barat, Jakarta.
Abdulloh Farid, 2013 " Analisis Perbedaan Biaya Konstruksi Jalan Beton dan Jalan Asphal dengan menggunakan Metode Bina Marga dan AASHTO 1993 selama umur Rencana 20 Tahun ( Studi Kasus Pada Proyek Jalan Tol Mojokerto) STA 0+000 - STA 5+000" .Universtitas 17 Agustus 1945 Surabaya (Jurnal Teknik Sipil Untag Surabaya Edisi Juli 2013).(Surabaya)
Adi Rahman Hidayat, 2015. "Evaluasi Perbandingan Biaya dan Metode Pelaksanaan Konstruksi Pada Pekerjaan Peningkatan Jalan Perkerasan Kaku dengan Perkerasan Lentur". Universitas Muhammadiyah (Surakarta)
B.Santoso,Ir.Nurcahyo.Teknis Pelaksanaan Jalan Beton Semen,
https://www.academia.edu/8915764/perkerasan_jalan_beton
Eduardi Prahara; Andika Sunarsa, 2010 " Perencanaan dan Analisis Biaya
Insvestasi antara Perkerasan Kaku dengan Perkerasan Lentur pada jalur trans Jakarta Busway : Study kasus Pada Trans Jakarta Busway Koridor 8
antara Halte Pondok Indah2 hingga Halte Permata Hijau. Bus Trans Jakarta" (Universitas Bina Nusantara.) (Jakarta)
Eugene I. Grant, W Grant Ireson, Richard S. Leavenworth. Dasar - dasar Ekonomi Teknik Jilid 1 Cetakan ke 5 Oktober 1996, PT Rineka Cipta Jakarta. Cetakan ke 1 1976 ; Cetakan ke 4 Juni1993.
Hardiyatmo, Hary .Christady. 2015 ; 2011 Perencanaan Perkerasan Jalan dan Penyelidikan Tanah . Gadjah Mada University Press. Yogyakarta.
Ibrahim, Bachtiar .2001 Rencana Dan Estimate Real Of Cost, Cetakan ke 3 Januari 2001 PT. Bumi Aksara Jakarta 2001; Cetakan ke 1 Agustus 1994
Koswari Ari Abizar, 2010. " Analisa Perbandingan Konstruksi Perkerasan Lentur dan Perkerasan Kaku pada Jalan Lintas Ambawang - Tayan Kalimantan Barat Ditinjau dari Segi Ekonomi". Institut Sepuluh November Surabaya
Lutfi ana Sahrianto, 2016, " Analisa Perbandingan Jalan Perkerasan Lentur Dengan Perkerasan Kaku Ditinjau Dari Metode Pelaksanaan dan Biaya. Universitas Muhammadiyah Surakarta (Solo)
Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat Direktorat Jenderal Bina Marga, ManualPerkerasanJalan Raya, Revisi Juni 2017 Nomor 04/SE/Db/2017 , (2017)
Kementerian Pelerjaan Umum dan Perumahan Rakyat Direktorat Jenderal Bina Marga, Spesifikasi Umum Jalan dab Jembatan Jakarta 2018,
Mukomuko, J.A, 2018 Dasar Penyusunan Anggaran Biaya, PT. Gaya Media Pratama
Risman, 2017, PT Bukaka Teknik Utama " Analisis Perbandingan biaya konstruksi Perkerasan Kaku dan Perkerasan Lentur pada Jalan Kawasan Industri Jalan Soekarno Hatta, Bandung Kawasan Industri di Bandung"
(Bandung)
Situs Teknik Sipil https://www.situstekniksipil.com/2017/11/ rencanaanggaran-biaya-rab.html
KITA SIPIL Saturday, April 08, 2017 Konstruksi
https://www.kitasipil.com/2017/04/mengenal-perbedaan-lapis-resap.html
NAVFAC DM-5.4, 1979 ; 1985 Civil Enineering Pavement, Design Manual 5.4, Depart.of The Navy Naval Facilities Engineering Command, 200 stovsll street, Alexandria, VA.
SIBIMA Konstruksi , Pelaksanaan pekerjaan perkerasan jalan beton
https://www.sibima.pu.go.id/mod/resource/view.php?id=11583
Sukirman, Silvia. Perkerasan Lentur Jalan Raya. Nova. Bandung, 1999.
Suryawan, Ari. Perkerasan Jalan Beton Semen Portland (Rigid Pavement). Beta Offset. Yogyakarta, 2005
Published
2023-05-12
Section
Articles