Korelasi Antara Locus of Control Internal dengan Perilaku Prososial pada Relawan MRI Surabaya

  • Linda Nurna Bella Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya, Jl. Semolowaru No.45 Surabaya
  • Dyan Evita Santi Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya, Jl. Semolowaru No.45 Surabaya
  • aliffia ananta Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya, Jl. Semolowaru No.45 Surabaya

Abstract

The high incidence of covid 19 and the scarcity of masks and handsanitizers overwhelmed medical personnel. Where the number of medical calm and the number of covid patients 19 is not balanced. So that there is a need for volunteers to assist in handling covid 19. Where the form of activities carried out by volunteers is included in prosocial behavior. Prosocial behavior by the community has increased. This can be seen from the high level of community participation in volunteering and the number of donations for handling Covid 19, which is increasing every day. This study aims to determine the relationship between internal locus of control with prosocial behavior in volunteers. The method in this study is a quantitative method using 101 MRI volunteers handling covid 19 subjects taken using simple random sampling technique. Data analysis using the Spearmans Brown test with the help of SPSS. The results showed a significant positive relationship between internal locus of control with prosocial behavior with a correlation coefficient of 0.476 and a significance of 0.000. So it can be concluded that the existence of internal locus of control in volunteers can improve prosocial behavior.

Keywords : internal locus of control., prosocial behavior

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asih, G. Y., & Pratiwi, M. M. S. (2012). Perilaku Prososial Ditinjau Dari Empati Dan Kematangan Emosi. Jurnal Psikologi Universitas Muria Kudus, I(1), 33–42. Retrieved from http://eprints.umk.ac.id/268/1/33_-_42.PDF

Azwar, Saifuddin. (2015). Dasar-dasar psikometrikaedisi 2. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Azwar, Saifuddin. (2016). Penyusunan skala psikologi edisi 2. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Christy, & Sahrani, R. (2016). Hubungan Place Attachment dengan Perilaku Prososial Relawan Sosial. Provitae Jurnal Psikologi Pendidikan, 8(2), 68–87.

Damas Aji, T. hardjajani dan N. A. (2014). Hubungan antara Locus of Control Internal dan Kecerdasan Emosi dengan Perilaku Prososial pada Mahasiswa Program Studi Psikologi UNS. Psikologi, Universitas Sebelas Maret, 1–14.

Fadila. (2016). Mengembangkan Motivasi Belajar Melalui Locus Of Control dan Self Esteem. Jurnal Pendidikan Agama Islam, STAIN Curup, 1(01), 83–100.

Hadi, S. (2015). Statistik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Haryani, S. H. dan. (2012). Peranan Locus of Control Internal Pada Perilaku Etis Karyawan di dalam Organisasi. Ekonomi, STIE Dharmaputra Semarang, 1–11.

IGAA Noviekayati, E. (2015). Religiusitas, Pola Asuh Otoriter dan Perilaku Prososial Remaja di Pondok Pesantren. Psikologi Indonesia, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya, 4(03), 233–241.

Istiana. (2016). Hubungan Empati dengan Perilaku Prososial pada Relawan KSR PMI Kota Medan. Psikologi, Universitas Medan Area, 2(2), 1–13.

Kartikaningsih, S. dan A. S. (2017). Tingkat Forgiveness dan Prososial antara Siswa Sekolah Umum dan Sekolah Berbasis Agama. Bimbingan Dan Konseling. Fakultas Pendidikan, 6(4), 1–7.

Lailatussaadah, S. H. dan. (2016). Validitas dan Reliabilitas Instrumen Pengetahuan Pembelajaran Aktif, Kreatif dan Menyenangkan Menggunakan Model RASCH. Ilmiah, UIN Ar-Rainy Banda Aceh, 16(2), 169–179.

Lestari, D. (2015). Hubungan antara penalaran moral dengan perilaku prososial Psikologi,Universitas Muhammadiyah Surakarta, 13(0854), 41–46.

Noor, M. I., & Suharnomo. (2014). Motivasi Islam dan Motivasi Prososial Pada Lembaga Amil Zakat ( Studi Terhadap Para Pegawai Post Keadilan Peduli. Diponegoro Journal Of Management, 1(2), 412–429.

Sari, I. K. (2016). Hubungan Antara Ketertarikan Interpersonal Dengan Perilaku Prososial Pada Remaja SMA Islam Hidayatullah Semarang. Psikologi, Universitas Diponegoro, 5(4), 711–716.

Shadiqi, M. A., & Mangkurat, U. L. (2018). Perilaku Prososial. In Psikologi Sosial.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung:Alfabeta

Umayah, A. N., Ariyanto, A., Yustisia, W., Psikologi, F., & Indonesia, U. (2017). Pengaruh Empati Emosional Terhadap Perilaku Prososial. Psikologi, Universitas Indonesia, 15(02), 72–83. https://doi.org/10.7454/jps.2017.7

Verosa, I. N. (2015). Hubungan Antara Locus of Control Internal dengan Minat Berwirausaha. Psikologi, Universitas Muhamafiyah Surakarta, (2), 1–11. https://doi.org/10.5897/ERR2015

Wulandari, E. (2018). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Perilaku Prososial Pada Siswa Kelas Xi Di Man 1 Tuban. Jurnal Penelitian Psikologi. Unesa, 5(3), 1–6.

Yusuf, P. M., & Kristiana, I. F. (2017). Hubungan antara regulasi emosi dengan perilaku prososial pada siswa sekolah menengah atas. Psikologi, Universitas Diponegoro, 7(Nomor 3), 98–104.

Published
2020-12-31