Hubungan antara Dukungan Sosial Keluarga dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Perantau

  • Sinta Yola Jayanti Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya, Jl. Semolowaru No.45 Surabaya
  • suroso suroso Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya, Jl. Semolowaru No.45 Surabaya
  • isrida yul arifiana Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya, Jl. Semolowaru No.45 Surabaya

Abstract

This research aims to determine how far relationship between family social support with academic procrastination in overseas students. Academic procrastination is an activity or habit that is put off a job, by doing activities that are not important. This research consists of independent variable is family social support and dependent variable is academic procrastination. The hypothesis in this research is that there is a negative relationship between family social support and academic procrastination of overseas students. This means that the better or more positive the perception of family social support, the lower the procrastination behavior. Conversely, the lower or the more negative the perception of family social support, the higher the academic procrastination of overseas students. Participants in this research were 100 participants who were focused on the class of 2016 overseas students at the University of 17 Agustus 1945 Surabaya. Data analysis technique used a Product Moment correlation test using SPSS software version 20 for windows, the results of which obtained a correlation coefficient of rxy = -0,368 with a significance value of p = 0,000 < from 0,05, so the results of this research had a negative correlation and very significant.

Keywords: Academic Procrastination, Family Social Support, Overseas Students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andarini, S. R. (2013). Hubungan antara Distress dan Dukungan Sosial dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa dalam Menyusun Skripsi. Talenta Psikologi, Vol 2 (2), 159-180.

Anggraeni, D. (2019). Pengaruh Pleasure Seeking dan Dukungan Sosial terhadap Prokrastinasi Akademik. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Basri, A. S. (2017). Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Ditinjau dari Religiusitas. Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, Vol 14 (2), 54-77.

Bukhori, B. (2012). Hubungan Kebermaknaan Hidup dan Dukungan Sosial Keluarga dengan Kesehatan Mental Narapidana (Studi Kasus Nara Pidana Kota Semarang). Jurnal Ad-Din, Vol 4 (1), 1-19.

Fibrianti, I. D. (2009). Hubungan antara Dukungan Sosial Orangtua dengan Prokrastinasi Akademik dalam Menyelesaikan Skripsi pada mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro Semarang. Skripsi. Semarang: Universitas Diponegoro Semarang.

Harijanto, J. (t.thn.). Hubungan antara Dukungan Sosial dan Kebahagiaan pada Mahasiswa Perantau Di Surabaya. 86-94.

Hasibuan, M. A. (2018). Hubungan antara Amanah dan Dukungan Sosial dengan Kesejahteraan Subjektif Mahasiswa Perantau. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, Vol 3 (1), 101-116.

Hurlock, E. B. (Edisi Kelima). Psikologi perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Kartadinata, I. D. (2008). I Love You Tomorrow: Prokrastinasi Akademik dan Manajemen Waktu. Indonesia Psychological Journal, Vol 23 (2), 109-119.

Lastary, L. D. (2018). Hubungan Dukungan Sosial dan Self Efficacy dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Perantau yang Berkuliah di Jakarta. Ikraith Humaniora, Vol 2 (2), 17-23.

Maslihah, S. (2011). Hubungan Dukungan Sosial, Penyesuaian Sosial di Lingkungan Sekolah dan Prestasi Akademik Siswa SMPIT Assyfa Boarding School Subang Jawa Barat. Jurnal Psikologi Undip, Vol 10 (2), 103-114.

Nafeesa. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Antropologi Sosial dan Budaya, Vol 4 (1), 53-67.

Nurhidayati, N. (2014). Hubungan antara Dukungan Sosial Keluarga dengan Self Esteem pada Penyalahguna Narkoba yang Direhabilitasi. Jurnal Psikologi Klinis dan Kesehatan Mental, Vol 3 (3), 52-59.

Pratitis, S. d. (2019). Eksplorasi Faktor Penyebab, Dampak dan Strategi untuk Penanganan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa. Jurnal Riset Aktual Psikologi, Vol 10 (2), 204-223.

Suci, D. (2014). Hubungan Dukungan Sosial dengan Motivasi Belajar pada Mahasiswa Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi, Vol 12 (2).

Suciani, D. (2014). Hubungan Dukungan Sosial dengan Motivasi Belajar pada Mahasiswa Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi, Vol 12 (2), 43-47.

Tamini, B. K. (2013). Academic Procrastination and its Relationship with Self-Esteem and Life Satisfaction. International Journal of Psychology, Vol 7 (1), 87-104.

Trisnawati, N. (2014). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan dan Dukungan Sosial Keluarga pada Minat Berwirausaha Siswa Smk Negeri 1 Pamekasan. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, Vol 2 (1), 57-71.

Vinny Avilla Barus, T. P. (t.thn.). Perilaku Komunikasi Antara Mahasiswa Rantau dengan Orangtua.

Wahyuni, N. S. (2016). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Kemampuan Bersosialisasi pada Siswa Smk Negeri 3. Jurnal Diversita, 1-11.

Yuniawati, A. M. (2015). Hubungan antara Dukungan Sosial dengan Penerimaan Diri pada Lansia di Panti Wredha Budhi Dharma Yogyakarta. Jurnal Fakultas Psikologi, Vol 3 (1), 1-7.

Published
2020-12-31