Bagaimana prokrastinasi akademik mahasiswa indonesia pada masa pandemi COVID-19?: Pengujian deskriptif dan komparatif

  • Suhadiant Suhadianto Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya, Jl. Semolowaru 45 Surabaya
  • Aliffia Ananta Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya, Jl. Semolowaru 45 Surabaya
Keywords: Prokrastinasi Akademik, Covid-19, pengujian deskriptif, pengujian komparatif

Abstract

Previous research reported that online learning can be a cause of academic procrastination behavior in students, for that research on student academic procrastination during the Covid-19 pandemic is important. The purpose of this study was to determine how students' academic procrastination was and to find out the differences in student academic procrastination in terms of gender and university status. A total of 326 students who were taken using the convenience sampling technique participated in this study. The research data was taken using the Irrational Procrastination Scale (α=0.764) which was adapted by the researcher into Indonesian. The results of the descriptive analysis showed that 82.51% of the research participants had a level of academic procrastination in the moderate to high category. The comparative test did not find any significant difference in academic procrastination in terms of gender and university status. Research implications will be discussed.

Penelitian sebelum ini melaporkan pembelajaran daring dapat menjadi penyebab perilaku prokrastinasi akademik pada mahasiswa, untuk itu penelitian prokrastinasi akademik mahasiswa pada masa pandemi Covid-19 menjadi penting dilakukan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana prokrastinasi akademik mahasiswa dan untuk mengetahui perbedaan prokrastinasi akademik mahasiswa ditinjau dari jenis kelamin serta status Universitas. Sebanyak 326 mahasiswa yang diambil menggunakan teknik conveniance sampling ikut berpartisipasi dalam penelitian ini. Data penelitian diambil menggunakan Irrational Procrastination Scale (α=0,764) yang telah diadaptasi oleh peneliti ke dalam bahasa Indonesia. Hasil analisis deskriptif menujukkan sebanyak 82,51% partisipan penelitian memiliki tingkat prokrastinasi akademik dalam kategori sedang sampai tinggi. Uji komparatif tidak menemukan adanya perbedaan yang signifikan prokrastinasi akademik ditinjau dari jenis kelamin dan status Universitas. Implikasi penelitian akan dibahas.

 

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2022-07-22