Penyesuaian diri: Adakah peranan efikasi diri dan psychological wel-being yang dimiliki pada santri baru di pondok pesantren?

  • Jihan Sarifah Pamuji Fakultas Psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Dyan Evita Santi Fakultas Psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Aliffia Ananta Fakultas Psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
Keywords: Penyesuaian diri; efikasi diri; psychological well-being

Abstract

The self-adjustment experienced by prospective new students has a relationship to self-efficacy and psychological well-being, this is indicated by students who have good self-adjustment will feel comfortable in the boarding school, do not feel lonely and do not have problems with peers, can overcome the difficulties he experienced and feel happy when he was in the cottage. This study aims to determine the relationship between self-efficacy and psychological well-being with self-adjustment in new students at Islamic boarding schools. This research is a type of correlational quantitative research using data analysis techniques, namely Multiple Regression Analysis. This research was conducted at SMPN 3 Darul Ulum Peterongan Jombang with a total of 244 students participating. Sampling using Saturated Sampling method. The data collection instrument used 3 scales, namely, self-adjustment scale, self-efficacy scale and psychological well-being scale with the help of using a Likert scale. The results of hypothesis testing using a partial test show a positive relationship between self-efficacy and psychological well-being with self-adjustment in new students at Islamic boarding schools. Thus, self-efficacy and psychological well-being possessed by new students can help new students adjust to a new environment.

Keywords: Self-adjustment; self-efficacy; psychological well-being

Penyesuaian diri yang dialami oleh calon santri baru memiliki hubungan terhadap efikasi diri dan psychological well-being, hal ini ditandai dengan santri yang memiliki penyesuaian diri yang baik akan merasa nyaman saat berada di pondok, tidak merasa kesepian dan tidak memiliki masalah dengan teman sebaya, dapat mengatasi kesulitan yang dialami nya dan merasa bahagia saat berada di pondok. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara efikasi diri dan psychological well-being dengan penyesuaian diri pada santri baru di pondok pesantren. Penelitian ini merupakan jenis penelitian kuantitatif korelasional dengan menggunakan teknik analisis data yaitu Analisis Regresi Ganda. Penelitian ini dilakukan di SMPN 3 Darul Ulum Peterongan Jombang dengan jumlah partisipan sebanyak 244 siswa. Pengambilan sampel menggunakan metode Sampling Jenuh. Instrumen pengumpulan data menggunakan 3 skala yaitu, skala penyesuaian diri, skala efikasi diri dan skala psychological well-being dengan bantuan menggunakan skala likert. Hasil uji hipotesis menggunakan uji parsial terdapat hubungan positif antara efikasi diri dan psychological well-being dengan penyesuaian diri pada santri baru di pondok pesantren. Sehingga, efikasi diri dan psychological well-being yang dimiliki oleh santri baru dapat membantu santri baru dalam penyesuaian diri dengan lingkungan yang baru.

Kata kunci: Penyesuaian diri; efikasi diri; psychological well-being

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardani. (2007). Psikologi Klinis. Graha Ilmu.
Azizah. (2021). PENYESUAIAN DIRI SANTRI BARU DI PONDOK PESANTREN. Skripsi, 1–9.
Bandura, A. (1997). SELF EFFICACY The Exercis of Control.
Campbell, E. (1995). PSYCHOLOGICAL WELL-BEING OF PARTICIPANTS IN WHEELCHAIR SPORTS: COMPARISON OF INDIVIDUALS WITH CONGENITAL AND ACQUIRED DISABILITIES I. In Perceptual and Motor Skills (Vol. 81).
Dodge, R., Daly, A., Huyton, J., & Sanders, L. (2012). The challenge of defining wellbeing. International Journal of Wellbeing, 2(3), 222–235. https://doi.org/10.5502/ijw.v2i3.4
Fitri, N. (2019). The Relationship Between Self-Efficacy and Self-Adjustment of New Santri in Pondok Tahfidzul Qur’an In Sirampog District Regency. Bumiayu.
Handono & Bashori. (2013). HUBUNGAN ANTARA PENYESUAIAN DIRI DAN DUKUNGAN SOSIAL TERHADAP STRES LINGKUNGAN PADA SANTRI BARU. In Jurnal Fakultas Psikologi (Vol. 1, Issue 2).
Klassen, R. M. (2004). A cross-cultural investigation of the efficacy beliefs of South Asian immigrant and Anglo Canadian nonimmigrant early adolescents. In Journal of Educational Psychology (Vol. 96, Issue 4, pp. 731–742). https://doi.org/10.1037/0022-0663.96.4.731
Kumalasari, F., & Ahyani, L. (2012). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Penyesuaian Diri Remaja Di Panti Asuhan Latifah Nur Ahyani (Vol. 1, Issue 1).
Maimunah, S. (2020). Pengaruh Dukungan Sosial dan Efikasi Diri Terhadap Penyesuaian Diri. 8(2), 275–282.
Mastuhu. (1994). Dinamika sistem pendidikan pesantren : suatu kajian tentang unsur dan nilai sistem pendidikan pesantren / Mastuhu.
Ryff, C. D. (1989). Happiness Is Everything, or Is It? Explorations on the Meaning of Psychological Well-Being. In Journal of Personality and Social Psychology (Vol. 57, Issue 6).
Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The Structure of Psychological Well-Being Revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719–727. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719
Santrock, J. W. (2007). Child development.
Schneiders, A. A. (1964). Introductory Psychology: The Principles of Human Adjustment Workbook in Introductory Psychology Personal Adjustment and Mental Health.
Wulandari, S., Bk, G., Santa, S., & Bsd, U. (2016). HUBUNGAN ANTARA KESEJAHTERAAN PSIKOLOGIS DAN PENYESUAIAN DIRI SISWA KELAS X SMK SANTA MARIA JAKARTA. In Jurnal Psiko-Edukasi (Vol. 14, Issue 2). www.novaPDF.com
Published
2023-07-20