STUDI ANALISIS PEMODELAN BANGKITAN DAN TARIKAN LALU LINTAS (STUDI KASUS : SMAN 1 TAMAN DAN SMPN 2 TAMAN SIDOARJO)
Abstract
Abstract
Indonesia is an enormous country, it has about 266.91 million people. By the increment of population, it also affects the number of vehicles. However, it does not compensate by constructing the road, which causes congestion and production activation at school, industry, etc. This research purpose is to analyze the production and attraction at State High School 1 of Taman and Junior High School 2 of Taman – Sidoarjo.
From the result, it can be seen that the production and attraction at State High School 1 of Taman and Junior High School 2 of Taman – Sidoarjo for motorcycle, the correlation test (r) is 1 and the Regression test is Y = 42.7142 + 0.2857 X of 112 teachers, for the shuttle the correlation test is 0.1 and the simple test Regression is Y = 1103.80 + 236 X of 2333 students, for public transportation the correlation test (r) is 1 and the simple test Regression is Y = 891.66 + 32.3 X of 2333 students. The maximum traffic volume occurs on Monday at 6.30 to 7.30 a.m. for Surabaya direction is 3923 vehicle/hour and Sidoarjo direction is 2276 vehicle/hour, and for degree saturation is obtained 0,97.
Abstrak
Indonesia adalah negara yang sangat besar, memiliki sekitar 266,91 juta penduduk. Dengan meningkatnya populasi orang, sangat mempengaruhi jumlah kendaraan. Namun, itu tidak diimbangi dengan pembangunan jalan, yang menyebabkan kemacetan dan aktivasi produksi di sekolah, industri, dll. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis bangkitan dan tarikan di SMA Negeri 1 Taman dan SMP 2 Taman – Sidoarjo.
Dari hasil penelitian, dapat diketahui bahwa bangkitan dan tarikan pada SMA Negeri 1 Taman dan SMP 2 Taman - Sidoarjo untuk sepeda motor, uji korelasi (r) adalah 1 dan uji Regresi adalah Y = 42.7142 + 0,2857 X dari 112 guru, untuk antar jemput tes korelasi adalah 0,1 dan tes sederhana Regresi adalah Y = 1103,80 + 236 X dari 2333 siswa, untuk transportasi umum tes korelasi (r) adalah 1 dan tes sederhana Regresi adalah Y = 891,66 + 32,3 X dari 2333 siswa. Volume lalu lintas maksimum terjadi pada hari Senin pukul 6.30 hingga 7.30 pagi untuk arah Surabaya adalah 3923 kendaraan / jam dan arah
Downloads
References
Direktorat Jendral Bina Marga (1997). Manual Kapasitas Jalan Indonesia. Departemen Pekerjaan Umum, Jakarta
Ersyad, M. (2014). Analisa Permodelan Bangkitan Pergerakan Lalu Lintas Pada Tata Guna Lahan SMP Negeri di Makassar. (skripsi tidak diterbitkan). Universitas Hasanuddin, Makassar
MA, J Supranto. (2008).Statistik Teori dan Aplikasi. Jakarta : Erlangga.
Rumanga, A. (2014). Analisis.Model.Bangkitan Tararikan Kendaraan Pada Sekolah Swasta di Zona Pingiran Kota Di Kota Makasar. (skripsi tidak diterbitkan). Universitas Hasanudin, Makasar
Setiyaji. (2016). Analisa Dampak Lalu Lintas Terhadap Kinerja Simpang Akibat Pembangunan Apartemen Gunawangsa Meer Surabaya (Studi Kasus:Persimpangan Bersinyal Jl. Ir. Dr. Soekarno – Jl. Kedung Baruk Surabaya). (skripsi tidak diterbitkan). Universitas 17 Agustus 1945, Surabaya.
Tamin.O.Z (2000). Perencanaan dan Permodelan Transportasi. Bandung : ITB.
Authors who publish with Extrapolasi agree to the following terms:
- Authors transfer the copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.. that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)