Akselerasi Pembangunan Manusia Melalui Pendekatan Pendidikan Berbasis Kawasan (Studi Kasus di Dinas Pendidikan Kota Mojokerto)

  • Romy Hermawan

Abstract

The study examine the challenge of Indonesia education is how to build human resourse in a compete with other nations in the world. The acceleration of human development not only the government responsibility, but also must be involve all stakeholders becomes the starting point in answering the challenges. Furthermore, in the study used theoretical basis of thuman resource management in educational perspective, research methodology usede qualitative method. This study concludes that area-based education in which community involvement and the harmonious creation relationships could be accelerate of human development.

 

Keyword: Acceleration, Human Development, Area-based Education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardhana, I Wayan. (Penyunting). 1986. Pengantar Dasar-Dasar Kependidikan. Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan IKIP MALANG.

Atmosudirdjo, Prajudi. 1982. Administrasi dan Manajemen Umum. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Battle, J.A. & Shannon, L. Robert. 1986. The New Idea in Education. New York, Evanstor and London Harper & Row, Publisher,

Breeby, C.F. 1984. Perencanaan dan Administrator Pendidikan (Diter-jemahkan oleh Istiwidayanti). Jakarta: Penerbit Bhatara Karya Aksara.

Coombs. Philip, H. 19 70. What is Educational Planning. Paris: Unesco.

Kartidirdjo, Sartono. 1993. Pembangunan Bangsa. Yogyakarta: Aditya Media.

Majelis Permusyawaratan Rakyat. 1990. Peraturan Pelaksanan Sistem Pen-didikan Nasional. Jakarta: Armas Duta Jaya

Majelis Perniusyawaratan Rakyat. 1993. Ketetapan-Ketetapan MPR Republik Indonesia. Surabaya: Bina Pustaka Tama.

Massie, Joseph. L. 1979. Essentials of Management New York. Pretice Hall. Inc. Englewood Cliffs.

Semiawan, Conny & Soedijarto (edit). 1991. Mencari Strategi Pengembangan Pendidikan Nasional Menjelang Abad XXI. Jakarta: Gramedia Widjasarana.

Tim Down FIP IKIP MALANG. 1980. Pengantar DasarDasar Kependidikan. Su-rabaya Usaha Nasional.

Vaizey, John. 1967. Education in The Modern World NeW York. Mc. Graw Hill, Book Company.

Veeger, K.J. 1985. Realitas Sosial Jakarta: Gramedia.

Ahmadi, Abu, Psikologi Umum, Cet. 3; Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2003

Arcaro, Jerome S, Pendidikan Berbasis Mutu, Pustaka Pelajar, Yokyakarta, 2007

Douglas. Teori Sosiologi Modern. Edisi 6. Jakarta: Kencana, 2008

Heri, Agus Brutosusilo. Masyarakat dan Kebebasan. Jakarta : Rajawali. 1986

Nehnevajsa, Jiri. Sosiologi Modernisasi. Yogyakarta: Tiara Wacana, 1993

Shadily, Hassan, Sosiologi Untuk Masyarakat Indonesia, Cet. 10; Jakarta: PT Bina Aksara, 1984

Slameto, Belajar dan Factor-Faktor Yang Mempenagruhinya, Rineka cipta, Ja-karta, cetakan empat, Oktober 2003

Soekanto, Soerjono, Sosiologi Suatu Pengantar, Cet. 30; Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2000

Subaidin, Pendidikan Berbasis Masyarakat, Pustaka Pelajar, Yokyakarta, 2007

Sunarto, Kamanto. Pengantar Sosiologi. Jakarta: Fakultas Ekonomi Universi-tas Indonesia, 1993

Syah, Muhibbin. Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004

Vysen. A. Individu dan Masyarakat. Bandung: Sumur Bandung. 1967.

Wahyu, Ramdani, Ilmu Sosial Dasar, Cet. 1; Bandung: CV Pustaka Setia, 2007

Widagdho, Djoko, Ilmu Budaya Dasar, Cet. 7; Jakarta: PT Bumi Aksara, 2001

Winarno dan Herimanto, Ilmu Sosial dan Budaya Dasar, Cet. 4; Jakarta: Bumi Aksara, 2010

Yusuf, Syamsu, Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja, Cet. 6; Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2005

Published
2018-03-29
How to Cite
Hermawan, R. (2018). Akselerasi Pembangunan Manusia Melalui Pendekatan Pendidikan Berbasis Kawasan (Studi Kasus di Dinas Pendidikan Kota Mojokerto). JPAP: Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 4(1). https://doi.org/10.30996/jpap.v4i1.1287
Section
Articles