EFFECTIVENESS OF GOVERNMENT SUBSIDY PROGRAM IN THE TRANSITION ACCREDITATION POLICY FROM BAN PT TO LAM FOR PRIVATE UNIVERSITIES IN SURABAYA, INDONESIAN
Abstract
This research was motivated by there is a policy transition from BAN PT to LAM which requires funds to support the accreditation process. This research focuses analysis effectiveness of government subsidy programs for private university in Surabaya. The method uses mix-methods and the data collection applies three techniques, namely questionnaire, interviews, documentation. Questionnaire distributed to respondents to obtain data by utilizing Google Form. The interview was carried out with the structural officials of private universities in Surabaya also documentation used to sharpen the analysis. Data analysis according to Miles and Huberman concept includes collecting data, present data, reducing data, and drawing conclusions. Based on data analysis, the effectiveness related to the presence of a government subsidy program as a solution to the transition of accreditation policy from BAN PT to LAM. The results are of the research that this government subsidy program can ease the funding burden on private universities and have positive impact.
Downloads
References
Ahmad Rijali. (2018). Analisis Data Kualitatif. 17(33), 15. https://Doi.Org/10.18592/Alhadharah.V17i33.2374
Arikunto, S. (2004). Evaluasi Program Pendidikan: Pedoman Teoritis Praktis Bagi Mahasiswa Dan Praktisi Pendidikan. Bumi Aksara.
Dermawana, et al. (2020). Efektifitas Pembelajaran Daring Selama Adanya Pandemic Covid 19, seminar nasional pascasarjana. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana. 3(1), 1-7.
Mawuntu, P., Rares, J., & Plangiten, N. (2022). Efektivitas Kebijakan Pemberlakuan Pembatasan Kegiatan Masyarakat (Ppkm) Skala Mikro Dalam Penyebaran Covid-19 Di Desa Warembungan. Jurnal Administrasi Publik, 8(113). Retrieved From https://Ejournal.Unsrat.Ac.Id/V3/Index.Php/Jap/Article/View/38165.
Nia, L., & Loisa, R. (2019). Pengaruh Penggunaan New Media Terhadap Pemenuhan Kebutuhan (Studi Tentang Media Sosial Facebook Dalam Pemenuhan Informasi di Kalangan Ibu Rumah Tangga). Prologia, 3(2), 489. https://doi.org/10.24912/pr.v3i2.6393
Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Tinggi, Riset, dan Teknologi Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 38/E/KPT/2023 tentang Petunjuk Teknis Program Bantuan Pemerintah Untuk Transformasi Akreditasi Program Studi Tahun 2023.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 5 Tahun 2020 tentang Akreditasi Program Studi dan Institusi Perguruan Tinggi (Berita Negara Republik Indonesia Tahun 2018 Nomor 49). https://peraturan.bpk.go.id/Details/163709/permendikbud-no-5-tahun-2020.
Peraturan Pemerintah. Nomor 4 Tahun 2014 tentang Penyelenggaraan Pendidikan Tinggi dan Pengelolaan Perguruan Tinggi https://peraturan.bpk.go.id/Details/5441/pp-no-4-tahun-2014.
Peraturan Menteri Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi Nomor 32 Tahun 2016 tentang Akreditasi Program Studi dan Perguruan Tinggi. (Berita Negara Republik Indonesia Tahun 2017 Nomor 774). https://peraturan.bpk.go.id /Details/141271/permen-ristekdikti-no-32-tahun-2016.
Peraturan Badan Akreditasi Nasional Perguruan Tinggi Nomor 1 Tahun 2020 tentang Mekanisme Akreditasi untuk Akerditasi yang dilakakukan oleh BAN-PT. https://lldikti6.kemdikbud.go.id/2020/02/28/peraturan-ban-pt-no-1-tahun-2020-tentang-mekanisme-akreditasi-untak-akreditasi-yang-dilakukan-oleh-ban-pt/.
Peraturan Badan Akreditasi Nasional Perguruan Tinggi (PERBAN-PT) Nomor 1 Tahun 2022 tentang Mekanisme Akreditasi untuk Akreditasi yang Dilakukan oleh BAN-PT. https://lldikti6.kemdikbud.go.id/2022/02/05/peraturan-ban-pt-nomor-1-tahun-2022-tentang-mekanisme-akreditasi-untuk-akreditasi-yang-dilakukan-oleh-ban-pt/.
Peraturan Kementrian Pendidikan Nomor 3 Tahun 2020 tentang National Higher Education Standards (Berita Negara Republik Indonesia). https://peraturan.bpk.go.id/Details/163703/permendikbud-no-3-tahun-2020.
Rukiyah, I. (2016). Peningkatan Mutu Layanan Pendidikan Melalui Akreditasi Satuan Pendidikan. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan. 14(25), 46-60.
Robiah, S., Amirullah, M., & Mulyadi, A. (2024). Effectiveness Of The Program For Handling Uninhabitable Houses In Sukabumi City. DIA: Jurnal Administrasi Publik, 22(01), 25-41. https://doi.org/10.30996/dia.v22i01.8707.
Setiawan, F., dkk .(2021). Implementasi Kebijakan Pedidikan dalam Pengembangan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Jurnal Pustaka. 10(1). 22-29.
Sihombing Edi Epron. (2022). Efektivitas Pengukuran Kinerja Badan Kepegawaian Daerah Kabupaten Tapanuli Selatan. 12(4), 9.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidik. ALFABETA.
Ulumudin, I. (2016). The Effectivity Of Accreditation Incentive Fund Allocation For Better Education Through Reformed Management And Universal Teacher Upgrading (Bermutu) On Pgsd Study Program. 10(3), 35. https://Doi.Org/10.24832/Jpkp.V1i1.182
Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi (UU DIKTI). https://peraturan.bpk.go.id/Details/39063/uu-no-12-tahun-2012.
Copyright (c) 2024 Amiatun Nuryana, V. Rudy Handoko, Ayun Maduwinarti (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The DiA journal allows authors to retain the copyright of their papers without limitation. Authors may grant publishers non-exclusive publishing rights to publish articles. Granting first publishing rights to publishers also qualifies as unlimited copyright (because there are no restrictions imposed by publishers on author copyright).