Kinerja Pegawai dalam Meningkatkan Pelayanan Administrasi Kependudukan di Desa Kalidawir Kecamatan Tanggulangin
Abstract
Employee performance is a crucial aspect in performance appraisals for the sustainability of an organization to achieve its goals and realize a well-functioning public bureaucracy in service delivery, aiming to create quality and professional outcomes. This study seeks to understand the performance of employees in enhancing services in population administration, as it significantly influences the service activities within the government of Kalidawir Village, Tanggulangin Subdistrict. The research method employed is qualitative with a descriptive approach. Data is collected through interviews and observations involving relevant village officials. Subsequently, data is analyzed through data reduction, data presentation, and verification or conclusion. The study results indicate that employee performance in enhancing services in Kalidawir Village, Tanggulangin Subdistrict, can be considered quite good. However, there are still some challenges in implementing these services that need to be addressed, particularly concerning the complex and time-consuming nature of employee performance in administration, leading to a lack of comprehensive information, which hinders the effectiveness and efficiency of public services.
Downloads
References
Abror, M. D., & Hidayah, L. (2022). Kualitas Pelayanan Administrasi Kependudukan Kepada Masyarakat Pembuat Akte Kelahiran di UPT Dispendukcapil Kecamatan Purwosari. Jurnal Ilmiah Manajemen Publik Dan Kebijakan Sosial, 5(2), 167–180. https://doi.org/10.25139/jmnegara.v5i2.4396
Afrizal, D., Anisa, D., Khaliq, M., & Yusrizal, D. (2021). Produktivitas, Kualitas Layanan, Reponsivitas, Responsibilitas dan Akuntabilitas pada Dinas Perhubungan Kota Dumai. JURNAL TERAPAN PEMERINTAHAN MINANGKABAU, 1(1), 60–67. https://doi.org/10.33701/jtpm.v1i1.1864
Aldi, M., Sumarno, P., Sukristyanto, A., & Hariyoko, Y. (2022). Pelayanan Publik Melalui E - Klampid dalam Mewujudkan Administrasi Kependudukan Berbasis Good Governace di Kota Surabaya. Journal of Contemporary Public Administration (JCPA), 2(2), 50–56.
Arini, N. D., & Hariyoko, Y. (2023). Optimalisasi Pelayanan Administrasi Kependudukan di Kantor Kelurahan Rangkah, Kecamatan Tambaksari, Kota Surabaya. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(2), 713–718.
Baderan, U. S., & Ingo, Y. (2018). Kinerja Pegawai dalam Pelayanan Administrasi di Kantor Kecamatan Boliyohuto Kabupaten Gorontalo. Publik : (Jurnal Ilmu Administrasi), 6(2), 127. https://doi.org/10.31314/pjia.6.2.127-134.2017
Fitrianti, A. N. (2023). Human Resources For Micro , Small , Medium And Enterprises ( MSMS ) Hubungan Antara Tenaga Kerja Dan Upah Dalam Meningkatkan Produktivitas Sumber Daya Manusia Usaha Mikro Kecil Dan Menengah ( UMKM ). 4(2), 1594–1600.
Ginarta Kova, Irwanto, J. M. (2018). Kinerja Pegawai Dalam Pelayanan Publik Pada Dinas Pendapatan Daerah Kabupaten Barito Timur. AS-SIYASAH: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 2(2), 126. https://doi.org/10.31602/as.v2i2.1181
Hariyoko, Y., Rahmdanik, D., Indartuti, E., & Santoso, T. (2022). Digitalisasi desa: pemikiran tentang penerapan teknologi untuk pelayanan dan pembuatan kebijakan tingkat desa. In Isu-isu Administrasi Publik di Era Post-Covid (pp. 233–246). CV. Literasi Nusantara Abadi.
Hendrajid Arya Putra, Deli Anhar, N. (2022). Kinerja pegawai dalam pelayanan publik di kecamatan pulau laut selatan kabupaten kota baru. 1–15.
Istiqomah, D. A. (2017). HUBUNGAN ANTARA KUALITAS PELAYANAN DENGAN TINGKAT KEPUASAN MASYARAKAT (Studi kasus pembuatan e-KTP di Kecamatan Sumberrejo Kabupaten Bojonegoro). JPAP: Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 3(2), 727–733. https://doi.org/10.30996/jpap.v3i2.1252
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). In Sage Publications, Inc (Vol. 1304).
Movy Yuniar Miftahul Huda, Tri Yuliyanti, M. K. W. (2020). Kinerja Pegawai Dalam Pelayanan Publik Di Kantor Kecamatan Cepu Kabupaten Blora. Repository.Untag-Sby.Ac.Id, 1–5.
Nikmatuz Zuhra Ainy, R. A. N. (n.d.). RESPONSIVITAS DINAS PEKERJAAN UMUM DAN PENATAAN RUANG KOTA SURAKARTA DALAM MENANGANI KELUHAN MASYARAKAT MENGENAI PELAYANAN PENERANGAN JALAN UMUM. Journal Administrasi Publik.
Purnama, F., & Nadirsyah, N. (2016). Pengaruh Pengawasan Keuangan Daerah, Akuntabilitas, dan Transparansi Pengelolaan Keuangan Daerah Terhadap Kinerja Pemerintah Daerah Pada Kabupaten Aceh Barat Daya. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi, 1(2), 1–15.
Rahmadanik, D., Hariyoko, Y., Witri, M. G., & Alam, B. F. (2020). PENDAMPINGAN PEMERINTAH DESA MOJOMALANG DALAM MENGELOLA DATA-DATA LAYANAN DESA DALAM RANGKA MENCIPTAKAN DESA MANDIRI DATA. SEMINAR NASIONAL KONSORSIUM UNTAG Indonesia Ke-2, 154–160.
Rohayatin, T., Warsito, T., Pribadi, U., Nurmandi, A., Kumorotmo, W., & -, S. (2018). Faktor Penyebab Belum Optimalnya Kualitas Penyelenggaraan Pelayanan Publik Dalam Birokrasi Pemerintahan. Jurnal Caraka Prabu, 1(01), 22–36. https://doi.org/10.36859/jcp.v1i01.50
Rudiansyah, Y. A., Argenti, G., & Febriantin, K. (2022). Kualitas pelayanan administrasi kependudukan pada masa pandemi covid 19 di dinas kependudukan dan pencatatan sipil. Kinerja, 18(4), 513–520. https://doi.org/10.30872/jkin.v18i4.9837
Triyansari, A., & Santoso, T. (2015). Kualitas pelayanan pembuatan akta kelahiran anak di luar nikah pada dinas kependudukan dan catatan sipil kota surabaya. JPAP: Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 1(1), 34–41.
Yayat, R. (2017). KUALITAS PELAYANAN PUBLIK BIDANG ADMINISTRASI KEPENDUDUKAN DI KECAMATAN PASIRJAMBU. Jurnal Ilmiah Magister Ilmu Administrasi (JIMIA), XI(2), 56–65. http://eprints.uny.ac.id/17523/1/SKRIPSI FULL.pdf
Authors whose manuscript is published will approve the following provisions:
The right to publication of all journal material published on the JPAPÂ website is held by the editorial board with the author's knowledge (moral rights remain the property of the author).
The formal legal provisions for access to digital articles of this electronic journal are subject to the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA) license, which means Jurnal Persona reserves the right to store, modify the format, administer in database, maintain and publish articles without requesting permission from the Author as long as it keeps the Author's name as the owner of Copyright.
Printed and electronic published manuscripts are open access for educational, research and library purposes. In addition to these objectives, the editorial board shall not be liable for violations of copyright law.