Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Untag Surabaya

  • Daffa Dwi Sri Diyanti Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya, Jl. Semolowaru No.45 Surabaya
  • diah sofiah Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya, Jl. Semolowaru No.45 Surabaya
  • Yanto Prasetyo Fakultas Psikologi, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya, Jl. Semolowaru No.45 Surabaya

Abstract

Improving the economy of a country can be increased by at least 4% of its people to become entrepreneurs. However, entrepreneurial interest is not easy to increase because Indonesian people who apply the principle that being an employee is highly respected rather than entrepreneurial. Entrepreneurial interest can be enhanced by the existence of individual self-will and support from the environment. Entrepreneurial interest is defined as a psychological aspect that supports individuals to carry out or carry out their duties properly in accordance with their wishes. The purpose of this study is to find out and obtain data related to the relationship between social support with entrepreneurial interest in students. The number of samples of this study were 125 people. This research is a correlational quantitative study that compares the relationship between social support and entrepreneurial interest in students and uses the product moment statistical analysis test. The results show that there is a very significant positive correlation with the rxy  score of 0.681 with a p value of 0.000 (p <0.01), which means it is very significant. The effective contribution in this 46% which means that social support is proven to influence entrepreneurial interest. While 54% of entrepreneurial interest is influenced by other factors.

Keywords: social support, entrepreneurship interests, students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwisol. (2016). Psikologi Kepribadian. Malang: Umm Press

Anwar, M. (2017). Pengantar Kewirausahaan Teori dan Aplikasi. Jakarta: Kencana

Aristya, D. N., & Anizar R. (2018). Hubungan Dukungan Sosial dan Konsep Diri dengan Penyesuaian Diri Remaja Kelas X SMA Angkasa 1 Jakarta. A, Vol. 2, No. 2 Juli

Azwar, S. (2012). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Baron, R. A., & Byrne, D. (2005). Psikologi sosial. Jakarta: Erlangga.

Chaerani, R. F., & Rahayu, A. (2016). Penyesuaian diri wanita yang menghadapi masa menopause. Fakultas Psikologi Universitas Persada Indonesia YAI. 3(2), 133–137.

Farradinna, S. (2019). Efikasi Diri Dan Dukungan Sosial Keluarga Memprediksi Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa. Proyeksi: Jurnal Psikologi, 14(2), 59-70.

Hendrawan, J. S., & Sirine, H. (2017). Pengaruh Sikap Mandiri, Motivasi, Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha (Studi Kasus pada Mahasiswa FEB UKSW Konsentrasi Kewirausahaan). Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship, 2(03), 291-314.

Hapsari, S., & Shahroza, D. (2014). Pendidikan kewirausahaan di lapas dengan pendekatan minat usaha. Visi, 9(1).

Hurlock, E. (1980). Psikologi Perkembangan:Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Penerbit Erlangga

Indikator Kesehatan Rakyat. 2018. Badan Pusat Statistik Indonesi

Keadaan Pekerja di Indonesia. 2019. Badan Pusat Statistik Indonesia

Keadaan Ketenagakerjaan Indonesia. 2019. Badan Pusat Statistik Indonesia

Kimura, O. N., & Masykur, A. M. (2017). Hubungan Antara Dukungan Sosial Orangtua dengan Kewirausahaan Pada Mahasiswa UKM Research n Business Universitas Diponegoro. Empati, 6(1), 322-326.

Koranti, K. (2013). Analisis Pengaruh Faktor Eksternal dan Iternal Terhadap Minat Berwirausaha. Dalam Proceeding PESAT (Psikologi, Ekonomi,Sastra, Arsitektur & Teknik Sipil, 5 (5)

Marta, dkk. (2019). Interaksi Dukungan Sosial Pada Hubungan Pendidikan Wirausaha, Efikasi Diri Dan Niat Berwirausaha. BENEFIT Jurnal Manajemen dan Bisnis. Volume 4, Nomor 1, Juni: 16-26, E-ISSN: 2541-2604

Marini, C. K., & Hamidah, S. (2014). Pengaruh self-efficacy, lingkungan keluarga, dan lingkungan sekolah terhadap minat berwirausaha siswa SMK jasa boga. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(2)

Novianti, S. (2019). Komparasi Minat Siswa SMA dan SMK Menjadi Wirausaha. Frima ISSN : 2656 – 6362

Primadanu, S. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Pada Minat Berwirausaha Mahasiswa. Jurnal Economia , Volume 13, Nomor 1, April 2017.

Putra, Y. 2016. Minat Pemuda Untuk Berwirausaha Disebut Masih Rendah. https://republika.co.id/berita/pendidikan/dunia-kampus/16/09/05/od1aoe284-minat-pemuda-untuk-berwirausaha-disebut-masih-rendah diakses pada 2 April 2020 Pukul 15.25

Putri, O. 2017. Rendahnya Minat Mahasiswa dalam Berwirausaha. http://www.ganto.co/berita/2645/rendahnya-minat-mahasiswa-dalam-berwirausaha.html diakses pada 4 April 2020 Pukul 14.05

Rahail, dkk. (2020). Hubungan Antara Kohesivitas Kelompok dengan Dukungan Sosial Bagi Mahasiswa Perantau yang Aktif di Organisasi Orang Muda Katolik, Gereja X Yogyakarta. Jurnal Psikologi, Vol. 16, No 1, 2020, 36-50 E-ISSN: 2557-4694Wid

Rahmadi, A. N., & Heryanto, B. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Kadiri. Ekonika: Jurnal ekonomi universitas kadiri, 1(2).

Saraswati, A. (2019). Pengaruh Pengelolaan Koperasi Sekolah Terhadap Minat Wirausaha Siswa di SMK Negeri 10 Makasar. Social Landscape Journal ISSN 123-4567

Sahputra, R. (2017). Peningkatan minat belajar siswa dengan pendekatan inkuiri pada pelajaran ilmu pengetahuan alam (IPA) sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 4(2).

Sarafino, E. P., & Timothy W. S. (1990). Health Psychology:Biopsychosocial Interactions. America: John Wiley&Sons, Inc

Setiabudi, K. J. (2019). Pengaruh Dukungan Keluarga Dan kepribadian Wirausaha Terhadapniat Berwirausaha Mahasiswaprogram Studi Manajemen Terakreditasi “a” Pada Perguruan Tinggi Swasta Di Kota Surabaya. Agora, 7(1).

Setiyawan, J. (2017). Pengaruh Self Efficacy, Lingkungan Keluarga dan Lingkungan Sekolah terhadap Minat Berwirausaha Siswa SMK Muhammadiyah 1 Muntilan. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 6(3), 251-258.

Shen, T., & Osorio, A. E. (2017). Does family support matter? The influence of support factors an entrepreneurial attitudes and intentions of college students. Academy of Entrepreneurship Journal.

Sihite, G. 2017. Minat Warga Berwirausaha Masih Minim. https://mediaindonesia.com/read/detail/95973-minat-warga-berwirausaha-masih-minim diakses pada 4 April 2020 Pukul 15.19

Sugiyono. (2015). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta

Sunarya, R. dkk. (2018). Analisis Hadil Belajar dan Minat Wirausaha Siswa Menggunakan Bahan Ajar Berorientasi Chemoentrepreneurship. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, Vol 12, No. 1, 2018, halaman 2065 – 2074

Sururi, M. M. A., & Muslikah, M. (2020). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dan Aktualisasi Diri Dengan Harga Diri Remaja Panti Asuhan Di Purbalingga. Empati-Jurnal Bimbingan dan Konseling, 7(1), 36-42.

Syafrizaldi, S. (2018). Hubungan Konsep Diri dengan Minat Wirausaha pada Mahasiswa Universitas Medan Area. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 1(2), 75-80.

Syamsudin, A., Hakim, L., & Atmasari, A. (2019). Pengaruh efikasi diri terhadap minat berwirausaha mahasiswa fakultas ekonomi dan bisnis universitas teknologi sumbawa. 2(1), 58–62.

Umar, A. 2018. Berani Mengambil Resiko. https://binus.ac.id/entrepreneur/2018/11/26/berani-mengambil-resiko-abdullah-umar-st-mm/ diakses pada 23 April 2020 Pukul 15.40

Widnyana, I. W. (2018). Pengaruh pemberian mata kuliah kewirausahaan dan pelatihan wirausaha terhadap minat wirausaha ekonomi kreatif pada mahasiswa unmas denpasar. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 1(1), 171–177.

Wingdes, I. (2018). Theory Of Planned Behavior Dan Minat Wirausaha Pada Mahasiswa Ilmu Informatika Di Pontianak. SEMNASTEKNOMEDIA ONLINE, 6(1), 1-14.

Published
2020-12-31